Wednesday, October 17, 2018

AYAH SEORANG PENYELAM

Assalamualaikum..

Abah nak cerita satu kisah bersama ayah masa kecik kecik dulu.. Pada satu hari tu ayah berpakat dengan seorang abang sepupu utk satu projek. abah tak tau butir yg di bincangkan tapi yg abah ingat abah dan beberapa orang budak lagi (tak ingat siapa mungkin adik beradik abah atau sepupu lain)  mengekor ayah dan abang sepupu masuk ke Lubok Ambun. LA ni satu kawasan sungai yg pada zaman dulu menjadi tempat kami memancing.. Tempat tu dalam dan di war warkan juga katanya ada buaya.. kat sini dulu abah selalu pasang tajo.. (cerita tajo ni lain kali)

Ayah bawa senapang sama.. Ayah pesan nak ikut kena diam2 jangan cakap2... abah masa tu kecik lagi tak ingat umur berapa . yg tau mengekor je lah..

Sampai di satu lokasi di kawasan lubok Ambun tu ayah minta semua mencangkong , dan diam . abah pun ikut je lah pesanan ayah...  ayah dan abang standby sambil memerhati ke dalam lubok.. ayah standby utk terjun dan abang standby dengan senapang di tangan.. abah bedebar2 menunggu apa yg bakal berlaku seterus nya..

Semua orang tak boleh bercakap semua orang tak boleh bising. hingga bila nyamuk gigit pun kena kuis je pelahan2.. masa tu la nyamuk menguji kesabaran. Rasanya lama juga menunggu ... Tiba tiba ayah menunjuk isyarat ke arah lubok, abang terus mengangkat senapang menghala ke arah yg di tunjuk.. abah panjangkan leher nak tengok apa yg sedang di perhatikan...

Tanpa warning tanpa countdown tetiba PANG !!!! bunyi satu letupan kuat dari senapang abang.. terkejut abah.. dan sepantas kilat juga ayah terjun ke dalam air.. pesis gaya seorang atelit yg sedang buat terjunan papan anjal. serentak dengan tu kami semua bangun memerhati dan mencari kat mana ayah.. air berkocak kuat tapi kelibat ayah tidak kelihatan.. ayah terus menyelam menuju sasaran.. lamanya ayah menyelam . Bukan nya ada tong gas untuk bernafas dalam air tu lama2

Lama juga abah menunggu sebelum ayah muncul dan menjulang se ekor ikan yg besar. ikan bujuk kata ayah.. pada abah kelihatan ikan yg berwarna gelap tu besar betul.. besar dan panjang..  ooo pasal tu ke kena tembak.. ( fikir abah masa tu kot) abang membantu menaikkan ikan ke darat.. dalam hati wow terror nya ayah.. Dalam gelap gelap lubok tu ayah masih dapat mengesan kat mana ikan yg di tembak tu pegi..

lama lepas tu baru abah faham rupa2nya walaupun ikan hidup di dalam air sesekali dia akan muncul utk mengimbangi jumlah udara dalam badan utk memudahkan dia berenang dalam air.. macam teori pelampong ..

Kemudian ikan di bawa balik dan di potong2.. Dapat sekor tu pun dah cukup utk di bahagi bahagi dengan sedara mara di kampong .. lupa dah omak buat masak apa ikan bujok tu..Walaupun petistiwa ni dah lama berlaku tapi masih kekal dalam ingatan.. 

Pernah ke tengok ikan bujuk ni ..


ini lah rupa ikan bujuk tu .. ikan yg abang tembak dan ayah selam tu rasanya besar lagi dari yg ni.. 

ini gambar google.. 

2 comments:

aizamia 3 said...

Sambil baca sambil membayangkannya.. fuh.. hebat.. ;)

zino said...

abah pun kagum dengan kegiatan ayah masa muda2 dulu ..