Monday, May 25, 2020

Raya Aidil fitri covid19.. PKPB..

Assalamualaikum

Sambutan hari raya aidil fitri tahun ini ia itu tahun hijrah H1441 bersamaan 24hb Mei 2020.. mencipta satu sejarah kepada semua rakyat Malysia beraya dalam keadaan normal baru .. malah ia juga merupakan sejarah kepada penduduk Islam seluruh dunia.. 

Mengapa jadi sejarah ?? 

Pertama kali abah dan seluruh penduduk Malaysia  beraya di rumah masing2 tidak di benarkan balik ke kampong merentas negeri. Kebenaran hanya utk rentas daerah dalam negeri yg sama.. dan sambutan hari raya hanya di benar kan sehari sahaja dengan bilangan tetamu tidak melebihi 20 orang. !!!

Pertama kali solat sunat berjemaah Aidil fitri tidak di lakukan saperti biasa di masjid2 dan surau di seluruh negara. Hanya beberapa buah masjid terpilih di benarkan melakukan solat sunat  itupun terhad bilangan jemaah nya.. !! 

Dan pertama kali juga dalam sejarah solat sunat tarawih sepanjang bulan ramadan tidak di buat di mana2 masjid dan surau. Solat hanya boleh di lakukan di rumah masing2 bersama ahli keluarga sendiri. Maka ramai lah imam2 interim terlantik secara otomatik utk mengimamkam solat tarawih dan solat sunat aidil fitri di rumah.. masing2.. ada kah ia akan berlarutan sehingga aidil adha ?? sama2 kita tunggu. 

Buat pertama kali juga sambutan hari raya hanya di benarkan sehari sahaja.. tiada kunjung mengunjung tiada rumah terbuka.. Ramai yg kata mereka tak bercadang nak beli baju baru tetapi mengenakan pakaian sedia ada.. 

Buat pertama kali abah mendapat duit raya ( ehh abah dapat duit raya??? ) melalui bank transfer dari anak anak.. Ya betul abah terima diut raya dari anak2 yg dah bekerja.. alhamdulilah.. Semoga Allah melimpah kan rezeki utk semua anak2 abah.. 

kenapa semua ni terjadi ?? 

Negara kita Malaysia dan negara2 lain di seluruh dunia masih lagi berperang dengan musuh yg sama iaitu virus covid19. Virus yg berasal dari WUHAN , CHINA telah merebak ke seluruh dunia dan menjadi satu pademik.. Virus covid19 telah menjakiti lebih LIMA juta penduduk dunia di 187 negara dan 2 juta pesakit telah sembuh , dan telah menyebabkan kematian seramai lebih 300,000. Angka angka ini terus bertambah. dan ia sangat menakutkan 

Walaupun sederhana hari raya tetap di sambut bersama mereka yg berada di daerah yg sama.. dan ini pertama kali abah beraya di KL.. nasib baik juga anak cucu semua berada di Lembah Klang.. dapat lagi kami berkumpul.. Kita masih lagi dalam PKPB .. kita masih perlu mematuhi SOP normal baru .. 

antara gambar2 yg sempat di rakam  .. 


Selepas solat Tarawih


Selepas solat sunat aidil fitri


Lemang impot hehe


All in the house.. alhamdulilah


Mematuhi syarat berkumpul hehe


Anak along.. 


Ada nampak atuk happy hehe



4 comments:

ZULHILMI TEMPOYAK said...

Selamat Hari raya Aidilfitri. Maaf zahir batin ye.

Jemput mai rumah tak boleh so jemput mai blog ja la. hehe

zino said...

Terima kasih zulhilmi singgah di blog saya..

Mulan said...

Taqobbalallahu minna waminkum. Salam Aidil Fitri. Utk abah, mak & keluarga

Acuyuhan said...

SELAMAT HARI RAYA!!! bestla entry ini.. done follow u, follow me back :) http://acuyuhan.blogspot.com/