Sunday, March 24, 2013

Penunggang motosikal....

Assalamualaikum....

Cerita ni bukan nak memburukkan sesiapa.. lebih lebih lagi menunggang motosikal... anak saya pun bawa motosikal pegi kerja.. tapi sikap sebahagian kecil menunggang motosikal ni yg membuat kita geleng kepala dengan gelagat mereka bila di jalan raya..

ada banyak kejadian sebenar nya telah berlaku membuat kita yg memandu kereta rasa mengirap je tengok menunggang motosikal ni.. kejadian terkini patang tadi... Dalam keadaan jalan raya yg sesak tadi sebuah motosikal telah bergesel sikit dengan kereta zino gara gara tak sabar nak menyelit juga dalam keadaan yg tak berapa selesa.. dia yg gesel kereta zino .. bukan nya nak angkat tangan ke minta maaf.. tapi dia pulak yg pegi tendang kereta zino seolah2 dia je yg ada hak berada di jalan raya ni...

Dalam keadaan tu apa yg boleh zino lakukan cuma beristifar banyak banyak.. dan bersabar.. dengan gelagat menunggang yg merasakan dia lah raja di jalan raya.. orang lain perlu memberi laluan dan keselesaan utk mereka meluncur laju.. bilangan motosikal terlalu banyak di jalan raya dan kemalangan melibatkan motosikal pun banyak.

Hargai lah nyawa anda sendiri... 


8 comments:

Amin A. R said...

kalau dah gesel, pastu tendang, amboi biadabnya....saya risau nak menyelit di celah2 kereta walaupun tahu muat untuk dilalui..

kasihibu said...

Macam macam gelagat mereka
Nasib abah zino sabar kena sebaliknya
Ada yg bergaduh dijln raya

azieazah said...

Kalu sampai nak tendang keta orang, memang samseng betul la orang tu. Tak beradap. Selalunya kereta yang banyak beralah dengan motor...

zino said...

Amin
Sangat biadap mamat tu

zino said...

Kasihibu
Betul tu nak gaduh dengan orang macam tu buang masa je

zino said...

Azieazah
Kita yg selalu beralah dengan cara dia orang ni menyelit sana sini mcm tak sayang nyawa..

DrSam said...

Salam,
Situasi sebegitu memerlukan tahap kesabaran yang tinggi juga. Kalau tak boleh jadi pergaduhan yang hanya akan memburukkan keadaan. Langkah zino bersabar perlu diambil teladan.

Si Matatajam said...

Ya Allah! Sabaq ja la kan.. Dah la x Mintak mahap, marah org plak walaupun dia yg salah -.-