Thursday, September 18, 2014

Padang Bukit Tinggi dan PayaKumbuh... episod SATU..

Alhamdulilah...
sekali lagi kami berjaya merialisasikan percutian di negara orang.. misi kali ini "balik kampong".. kenapa balik kampong?? mana tak nya orang Paya Kumbuh negeri Sembilan ingin menjejak kaki ke Paya Kumpuh Sumatra Barat.. angan angan untuk kesana telah sekian lama di pendam.. akhirnya tercapai juga hajat di hati.. konon cerita di zaman dulu monyang kami berasal dari sana.. tapi untuk menjejak kasih di sana kena lah buat plan berasingan.. adakah ini pembuka jalan..?? mungkin juga.. sebab misi kali ini bukan misi mencari warikh.. 

program percutian ini saya rancang utk membawa kakak bercuti.. dia balik bercuti dari Manipal permintaan nya ke Jepun.. amboi kakak.. tapi dalam masa yg singkat tak cukup masa utk di programkan.. pakej yg ada tidak kena dengan tarikh percutian kakak . Sumatra pun ok.. terus minta Ezuan plan kan utk kami sekeluarga.. ingat kami nak berjalan anak beranak je.. Wan kata dia pun minat nak ikut sama.. tempat baru yg dia sendiri belum teroka.. kalau macam tu  boleh extend kat kawan2 bagus juga boleh jimat sikit.. Disini lah punca keahlian di tambah.. Kamar Saidin dan famili.. menyahut cabaran utk ke Sumatra.. walaupun dia dah plan nak ke Aceh.. ada satu famili yg di pelawa tapi tak dapat nak ikut sebab lambat bagi tau.. Hanisah lain kali kami bagi tau awal2 ya hehe...jangan mare zino juga ada bertanya engineer zino di opis.. tapi mungkin mereka ni segan kot nak jalan dengan bos.. alasan da orang singkat sangat nak buat keputusan..hehe

Mem cadangkan ajak Sapina... kawan baik mem tu.. tapi Sapina tak boleh nak ikut.. saya cadang nak jemput kawan FB.. tapi tak ramai yg mem kenal rapat.. kalau mem tak setuju payah juga.. Akhirnya saya pelawa Iyra .. dengan Iyra mem dah selalu jumpa..(dua tiga kali kot)  dah date beberapa kali pun hehe.. dan Iyra mencadangkan pelawa Pena Rozie utk kawan dia nanti.. mem pun dah kenal Rozie. masa kami ke Trengganu dulu.. bila kedua2 nya setuju.. kira lengkap la korum utk perjalanan kali ni.. tak ramai sangat tak sikit sangat.. 

percutian 4 hari 3 malam.. utk ke tiga distinasi Padang Bukit Tinggi dan Paya Kumbuh.. percutian alam sekitar .. menikmati keindahan alam yg masih terpelihara.. gunong ganang yg tersegam indah.. termasuk gunong berapi yg masih aktif.. iaitu gunong merapi.. sawah bendang yg terbentang luas.. dan ada sawah yg bertingkek tingkek.. air terjun yg mempesonakan.. Tasik yg mengasyikkan .. kesan kesan sejarah.. makan makanan yang enak.. dan yg paling penting surga utk membeli belah.. adalah mustahil utk mengatakan sampai ke sini tidak membeli apa apa.. Bukit tinggi terkenal dengan kecantikan kerja sulaman nya.. 




beberapa jam sebelum berlepas...

bersambung.......

5 comments:

Azian Elias said...

saya pun sebenarnya teringin nak ke sini.. tp ntah bila boleh sampai ek..

zino said...

Azian

insyaallah ada rezeki satu hari nanti tu..

makcikkantin said...

Abah pergi package tu...ezuan tu arrangekan ke...dia mmg agent atau saudara abah?

zino said...

Macikkantin..
Ezuan tu kawan
abah dia urus semua abah tunggu naik k terbang je hehe

Arman said...

Assalamualaikum...
Salam kenal dari minang kabau.yg biasa di sebut banda bukittinggi.saya arman.yang bekerja di bidang pelancongan.saya nak tumpang iklan di blog ini..jika ada tuan dan puan nak datang kat bukittinggi.belum ada contact ntuk urus kan.jangan risau..saya boleh bantu urus kan lawatan tuan dan puan.kalau nak.sila hubungi saya di talian.
Call//sms//wharsapp.:+6285374176166.
FB komen ajo.
Email.:armanpribadi123@gmail.com.

Terima kasih.