Sunday, May 17, 2015

Car free morning

Assalamualaikum semua...

Program car free morning telah lama di laksanakan di Kuala Lumpur.. pada peringkat awal di adakan sekali sebulan kemudian telah di lanjutkan dua kali sebulan.. Selain Kuala Lumpur ada banyak bandar2 lain di dunia ini yg membuat program yg sama. Pada peringkat awal perlaksanaan nya dulu ramai yg beranggapan akan berlaku kesesakan luar biasa bila banyak jalan yg di tutup.. 

Pandangan masyarakat mula berubah dan mula menerima dan menyokong program yg di adakan.. ini peluang bagi wargakota untuk mengunakan jalan jalan utama yg biasa nya sibuk dengan kenderaan.. saya dapat melihat masyarakat dari perbagai lapiran turun sama sama beriadah bersama keluarga sama ada menggunakan basikal.. kasut beroda skateboard dan tak kurang yg berjogging dan berjalan santai bersama keluarga.. termasuk anak anak kecil. 

Kalau di tempat lain kita boleh melihat mereka membentang tikar dan duduk2 sambil bersarapan bersama keluarga di atas jalan jalan raya yg biasanya sibuk.. Pagi ini zino berpeluang utk bersama wargakota beriadah sambil mengayuh basikal . Terima kasih kepada Ezuan yg telah bermurah hati meminjamkan basikal yg mahal tu utk abah pinjam terasa macam pengayuh basikal professional pulak bila Ezuan juga menyediakan helmet khas utk basikal dan sarung tanya.. cuma tak pakai baju ketat je lagi hehe.. nak pinjam baju Wan tentu tak muat nak sarung.. terutama sangkut kat perut hehe..

Yang lebih penting sambil beriadah sambil berselfie hehe.. sekarang saya nak lontarkan cabaran ini kepada anda semua.. jom kita beramai ramai beriadah bersama keluarga dalam program car free morning yg di adakan ahad setiap minggu pertama dan ketiga  setiap bulan.. 

berehat di sebelah KLCC lokasi sangat menarik 
utk bergambar.. hari biasa tak mungkin dapat 
berdiri di sini berselfie..

ribu riban harga beskal ni 
tak mampu lagi nak beli

apa lagi selfie je lah..

DB sedang memberi penjelasan sebuah beskal elektrik yg di cipta sendiri pemilik nya 
car free morning telah membuka minda 
utk idea inovasi kata nya.

beskal jenis ni pun ada dan boleh buat driff lagi tu.. kepada yg kata tak tau bawa basikal tu ini altenatif nya selain basikal roda tiga yg kanak2 bawa tu hehe

sempat juga Ezuan tangkap masa sedang mengayuh..

Harap2 boleh pinjam lagi beksal ni.. hehe

bergambar dengan staff dan ex staff 
terkejut tengok bos dia berkayuh kot hehe

jumpa lagi di kesempatan yg lain.. bye..

4 comments:

aNIe said...

Seronok sesekali dpt berbasikal...dpt juga menyihatkan badan kan?

zino said...

Anie..
betul tu.. tapi tu la kena cari beskal satu dulu hehe

Mohd Ezuan said...

hihihihi....bagi tau je abah bila nak kayuh lagi nnti....In Sha ALLAH.....

zino said...

Ezuan..

penulis blog juga ya hehe.. best dapat sesekali naik beskal.. lepas ni boleh pinjam lagi ya hehe.. terima kasih pinjamkan abah beskal mahal tu hehe