Sunday, June 7, 2015

Jom ke BALI episod 4..




Assalamualaikum dan kabar semua 

masih bersemangat utk membaca ? hehe.. mari kita teruskan pengembaraan ke Bali.. semalam kami berpindah ke hotel Amaris.. Walaupun terletak di tengah bandar tapi Jalan masuk ke hotel ni merupakan satu lorong yg sempit.. kalau ada dua kereta bertembung salah sebuah kena cari tempat utk mengensot utk memberi laluan kepada kereta lagi satu.. lorong ni lebih sesuai utk motosikal atau pejalan kaki.. kalau di KL sure pembangunan tak boleh lulus kereta bomba jangan harap boleh masuk.. 



katanya Hotel Amaris ni ada di beberapa Bandar lain di Indonesia.. ada yg kata pernah menginap di Hotel ini semasa di Bandung dan Jakarta.. Kat Malaysia ada ke ? Mungkin 3 Bintang.. 

Perjalanan hari kedua kami di iringi seorang jurucakap.. atau pemandu pelancong..katanya panggil dia wayan... bercerita tentang adat resam masyarakat hindu bali.. ada lah beberapa perkataan baru yg kami belajar.. tapi yg masih ingat gelaran utk anak pertama hingga ke empat.. anak kelima hingga lapan di ulang balik hehe.. siapa ingat hehe.. 

anak pertama Wayan atau putu
anak kedua made atau kadek
anak ketiga komang nyomang
anak ke empat ketut... anak ke lima dan seterusnya di ulang balik gelaran di atas .. contoh kalau anak ke lima wayan balik ke enam made balik 

Distinasi pertama kami di hari kedua ialah shopping di kedai silver dan kedai cenderahati.. nama kedai dah lupa kalau ada anggota rombongan yg ingat bagi tau ya boleh saya edit.. tempat shopping orang pempuan hehe..

Distinasi seterusnya melihat budaya masyarakat hindu Bali.. di daerah Ubud.. BALI CULTURAL CENTRE UBUD.












Kami di sambut dengan paluan kompang macam VIP melawat kawasan.. kami datang dengan berlapang dada utk melihat secara dekat adat budaya mereka.. saya perhatikan masyarakat Bali ni sangat hormat dengan tetamu dan sebaik mungkin cuba membuatkan kita berasa selesa bersama mereka.. 

Kami di sambut dengan persembahkan tarian menyambut tetamu kemudian di bawa melawat ke persekitaran utk melihat kebudayaan masyarakat hindu.. ada demontrasi anyaman menumbuk padi dan membuat minyak dari kelapa.. teringat saya minyak yg uwan saya buat dulu dengan memasak santan kelapa sehingga menghasilkan minyak.. minyak ni di gaul sedikit dengan nasi dan di letak sedikit garam halus menjadi juadah yg sangat enak masa saya kecil2 dulu.. tak perlu lauk...

lawatan di akhir dengan persembahan tarian dari kerektor karektor tertentu.. di akhir sesi pengunjung di jemput sama menari di pentas terbuka.. seperti biasa saya mencari helah supaya tidak terlibat menari sama.. sebab saya lihat "lantai di pentas tidak rata" hehe 






lunch di hari kedua kami di bawa ke satu rumah makan di tepi sawah.. lupa pulak nama tempat tu.. nanti kalau ada yg komen tau di mana saya update nama tempat tu.. biasalah juadah yg di hidang ikan pelbagai jenis dan ulam ulam.. bila dah lapar semua menyelerakan.. utk makan supir membawa kali ke kedai masyarakat Jawa.. kerana orang jawa adalah islam.. 

ini tempat yg kami cari ...











Tempat yg sangat sangat kami nak tengok ialah sawah bertingkek tingkek.. itu orang negeri yg cakap orang bali sebut terrace farming hehe.. tempat yg kami lawat tidak le tinggi sangat kata nya ada tempat yg lebih cantik yg lebih tinggi yg lebih saujana mata memandang .. kata nya lebih jauh lebih tinggi kawasan nya tapi di sini pun kami dah terpukau dengan keindahan alam nya tiada kawasan yg terbiar tanpa di gunakan utk mendapat hasil nya di sini.. 

Pokok nya antara hendak atau tidak saja.. di lereng2 gunung pun mereka boleh bertani dan berjaya mendapatkan hasil nya... tentunya mereka ada kaedah pengairan yg unik juga.. dan sekarang pendapatan mereka bertambah apabila sawah mereka menjadi salah satu tempat pelancongan yg menarik.. rasa nya kat Malaysia tak ada pertanian macam ni.. masa belajar geography dulu desebut sebagai padi huma.. Bukan sahaja di Bali di daerah lain di Indonesia padi huma memang menjadi sebahagian dari hidup mereka.. tak ada kawasan yg terbiar tanpa di usahakan.. di kampong saya sawah dah jadi hutan.. ada yg jadi kebun sayur itu pun di usahakan oleh orang luar..

lupa nak sebut bila masuk kekawasan pelancongan ni kenderaan di kenakan bayaran.. bayaran parking kata nya.. semua bayaran tu dah masuk pekej.. 

Disini ada satu kisah.. apabila ada yg terjatuh di kawasan terrace tu.. berderau darah melihat nya takut terguling2 jatuh nun jauh di bawah sana..ada yg sempat buat joke.. yg penting bukan yg jatuh tu harus selamat tapi monopod yg di pegang tu hehe... ishhh kena hati hati.. batas tu sempit nak berselisih dengan pengunjung lain perlu berhati2.. kat sini memang tak lepas peluang utk berselfie.. penuh dengan klik klik.. mat salleh pun ramai dan terpegun.. dan ada juga yg terpegun melihat mat salleh tu hehe.. 

dah dah cepat cepat jom kita tengok sunset.. sambil menikmati dinner di tepi pantai... tengok kapal terbang landing dengar deruan ombak... jom jom..

oops tungguuuuuu


5 comments:

Kakcik Nur said...

Yessss...kakcik dah baca yg ini.. :)

anyss said...

assalamualaikum,
okeh...tunggu lagi

zino said...

Kakcik
tq

zino said...

anyss
tq setia menunggu hehe

nadia masom said...

Restoran Ulam-Ulam abah..