Wednesday, January 29, 2014

Adik buat kami susah hati...

Assalamualaikum...

Dulu pernah berlaku dengan angah..!! semalam berlaku kes yg serupa.. tetiba mem dapat call dari Jiran mama yg juga mengusahakan bas sekolah.. kata nya jumpa adik jam 1.30 di luar sekolah.. sepatutnya waktu tu dah berada dikawasan sekolah.. dia tanya adik kenapa tak kesekolah adik kata gate dah tutup.. tapi lepas tu dia tak balik rumah... bertambah lah kami risau.. kat mana nak di cari?? dia ponteng ke? dia merayau kemana2 ke? 

Zino call ke sekolah bertanya "anak saya hadir ke sekolah?".. kerani yg menjawab dalam rekod sekolah kata sah adik tak hadir ke sekolah.. kemana pulak adik pergi ni?? tadi dia keluar awal kata nya nak pegi dengan kawan ada kerja yg nak di buat.. biasa nya dia naik bas sekolah.. betul betul buat kami risau...

kira kira jam 3.00 petang terdengar mama beri salam.. dan bila saya buka pintu adik ada bersama ... Rupanya mama pun risau bila dapat tau adik tak kesekolah dia berusaha mencari adik .. mama kesekolah berjumpa cikgu adik.. lepas tu cari merata tempat di supermarket di sibercafe dan merata tempat lain yg kemungkinan adik pergi.. akhirnya dia teringat nak cari di rumah kawan yg adik selalu pergi.. mama tau rumah kawan adik tu.. dan memang sah adik ada kat sana . adik takut nak balik takut saya marah.. tapi mama terus bawa dia balik ke rumah.. bila di tanya kenapa dia tak kesekolah kata nya dia terlewat sampai dan gate berkunci.. takut nak balik dia terus ke rumah kawan dia yg sama jalan kaki dengan dia tu. memang saya marah dia mem lebih2 lagi bebel dengan adik.. adik janji perkara serupa tak akan berulang.. 

Lepas ni adik tak boleh lagi pergi dengan kawan ke sekolah.. dia kena naik bas dengan mama , papa dia juga bawa bas sekolah bekerja dengan jiran mama tu.. saya teringat kisah angah yg tak boleh masuk sekolah masa di St John dulu.. bila lewat gate di kunci dan murid tak boleh nak masuk..!! tapi angah tak bagi tau pun.. pun kes takut kena marah.. ini peraturan semua sekolah ke? Harap ini kes pertama adik dan kes terakhir .. tak perlu lah saya bertikam lidah panjang lebar dengan guru besar sebagaimana kes angah dulu dengan kes yg berkait2.. 

adik jangan buat lagi... adik jangan buat abah mak risau lagi.. adik janji adik akan belajar dengan rajin adik janji adik jadi orang pandai.. 

13 comments:

makcikkantin said...

Mestilah susah hati kan...tapi alhamdulillah, moga tak terjadi lagi

Acik Erna said...

Harap la pertama dan terakhir..lain kali adik jangan takut..cepat2 bagi tau abah gate dah kunci.

Me, Myself and I said...

kan dekat gate sekolah ada guard post...tak kan lah pak guard tu pendek akal tak bg murid masuk walau pun lewat. patutnya keselamatan murid diberi keutamaan. undang2 dunia manusia yg buat. Dlm keaadan tertentu kena lah ada sikap toleransi.
Ada setengah murid mmg lurus..sbb takut dgn tindakan sekolah...tanpa fikir panjang terus ponteng. Ada juga jenis yg sengal...tidak ambil kisah kalau kena marah atau denda...janji dia dpt belajar.

lupekanje said...

bahaya ni. Kena highlight kan kat KPM agar jangan buat undang2 tk benar murid masuk kawasan sekolah kalau dah lewat. Denda cara lain jika murid sengaja lewat. Bukan dengan cara kunci gate sekolah.

zino said...

makcik kantin
mudah2an..amin

zino said...

erna

harap2 macam tu la dah kena dengan angah dulu.. risau di buat nya

zino said...

me myself and i

itu la dia jadi takut bila nampak gate ada mangga terus balik tak berani nak bertanya.. tapi yg buat risau dia tak balik rumah..

zino said...

acikk

saya pun tak paham peraturan ni dulu angah di sekolah St John pun buat peraturan yg sama dah le sekolah jauh dari rumah sampai2 je tak boleh masuk gate dah kunci.. budak2 terdedah dengan budaya lepak.. nak balik rumah pun takut.

MOKCIK AZWA said...

Azwa selalu berdebat dengan cik abe pasal isu denda murid yg lewat ke sekolah..apa untungnya mendenda dan meleteri murid yg lewat datang ke sekolah? Bagi Azwa, yang lebih penting mereka tetap hadir ke sekolah walaupun lewat.

Jawapan cik abe..untuk mendisiplinkan mereka..Mokcik memang tak setuju langsung! tambah2 lagi kalau kunci pagar..dah nampak budak sekolah kat luar gate, takkan tak boleh buka gate tu, betul tak?

Saya lebih suka pendekatan bekas Pengetua sekolah saya dahulu..bila nampak murid lambat hadir dia cuma kata.."Masuk kelas. Bagus..Bagus.. datang lambat tak apa, yang penting datang sekolah untuk belajar."

Sudah tentu kalau hari2 datang lewat haruslah diselidiki apa masalahnya kan..tapi kalau terjadi apa2 kat pelajar gara2 tak dibenarkan masuk sekolah, siapa nak bertanggungjawab?

Nur said...

Erk.. nasib takde apa-apa kejadian tak diingini berlaku. Susah juga ye..

zino said...

Azwaa
Itu yg ya pertahankan Angah bila di St John dulu.. Dalam rekd sekolah kata anak saya ponteng sedanga
Kan hakikat nya bila lewat gate di kunci.. Tentu murid terpaksa ponteng bila tak di benarkan masuk..

Lambat datang ada pelbagai alasan.. Kalau murid memang tujuan nak monteng tak payah bersusah payah melewatkan datang sekolah .. Dia terus tak sampai ke sekolah..

zino said...

Yati
Memang merunsingkan mak bapak..

Mak Su said...

peraturan yang merisaukan