Friday, May 1, 2015

Kenapa dah lama tak update blog??

assalamualaikum...

Tetiba ada yg bertanya.. kenapa dah lama tak menulis di blog..? dan ada juga yg mengaku... saya menjadi follower yg setia blog awak tapi tak ada update yg nak di baca....  ada yg mencadangkan jom kita berblog semula.. tapi kenapa ya payah sangat nak menulis di blog sekarang ni.. entah berapa ramai rakan blogger yg telah pencen terus dari menulis.. ada juga blog yg tidak lagi di sentuh.. 

Sebelum ada facebook seronok je menulis blog ni.. ada je idea yg mahu di terjemahkan dalam penulisan.. malah dalam sehari kadang2 tu dua tiga kali boleh update blog. atau menulis panjang lebar dalam beberapa episod dengan menjadualkan masa terbit nya.. selain menulis dulu rajin sungguh melompat dari satu blog ke satu blog.. ada blog yg wajib baca.. ada blog yg tak boleh miss lawat.. ada blog yg di tinjau secara senyap tanpa di ketahui tuan nya.. ada blog yg buat kita tersenyum sendirian.. pendek kata pelbagai gaya dan ragam menulisan blog yg boleh kita jumpa.. 

bila posting yg kita tulis di blog menerima kunjungan balas kita akan rasa happy.. lagi ramai yg komen lagi la kita happy.. sekurang2 nya kita tau ada yg berminat utk melawat dan memberi ulasan dari apa yg kita tulis.. menjadi sumber inspirasi dan dorongan utk kita menghasilkan penulisan yg lebih baik..

ada yg menulis pendek tapi padat.. ada menulis seolah2 kita sedang membaca novel.. ada yg berjenaka.. ada yg sentiasa memberi nasihat.. ada yg suka copy paste je dari sumber lain.. ada yg rajin memberi resepi dan tip masakan. ada yg bercerita kisah keluarga kisah anak anak kisah perjalanan cerita pengembaraan.. tazkirah agama politik isu isu semasa gosip dan pelbagai tajuk dan tema.. 

Habis tu kemana pergi nya skill semua tu .. berapa kerat je yg masih kekal menulis.. berapa ramai yg masih rajin membaca blog? sejak facebook di perkenalkan interaksi di alam maya semakin pantas.. komunikasi menjadi lebih mudah dan maklumbalas yg di terima juga on realtime.. cepat pantas seolah olah rakan bualan maya seperti berada di sebelah je..bila kita menulis blog entah esok entah lusa baru kita mendapat respond.. kadang tak ada langsung.. tapi bila di fb kita klik enter je tetiba dah ada like.. pantas sungguh hehe..

jom la menulis kembali...  saya sendiri tak berapa yakin dapat semula rentak menulis seperti dulu.. terpulang kepada tuan puan... tepuk dada tepuk keyboard.. renung2kan dan selamat beramal hehe 

5 comments:

SuzieLAWAti said...

haaa... ni ade ni idea ni nak menulis... ;)

pB said...

Idea byk, masa x ada



Huhuhuhu

Kengkawan said...

Jom!,

Kengkawan said...

Jom!,

roserose*MrsYusof* said...

Kadang2 sy pun terpk sama ..napa malas benor skrg kita2 ni kan..