Sunday, January 31, 2016

Menjunjung kasih tuanku

Assalamualaikum...

Alhamdulilah memanjatkan rasa syukur kepada ilahi kerana akhir nya zino di jemput untuk menerima bintang dan pingat kebesaran sempena hari wilayah 2016. Nama zino di calonkan setiap tahun sejak beberapa tahun kebelakangan ni. Tapi jika belum ada rezeki nama tak akan naik naik.. 

Ini ada lah sesuatu peristiwa yg bakal terpahat dalam sejarah ingatan.. pertama kali masuk ke istana.. dan entah ada rezeki lagi ke nak masuk ke istana di masa2 akan datang. Bila dah berpeluang masuk apa lagi rakam seberapa banyak boleh gambar2 utk kenangan.

RAPTAI


Ini gambar pertama di dalam istana negara. Bergambar di ruang legar pintu utama masuk ke istana. Ehh masuk ikut gate 2 . Adakah ini laluan utama atau laluan masuk kedua..

Gambar ini pulak bila berada di balai rong seri mendengar taklimat dan menyertai raptai sempena majlis penganugerahan esok. Pelbagai peraturan dan syarat di huraikan satu persatu supaya majlis esok akan berjalan lancar.


Para penerima di susun mengikut jenis dan taraf pingat yg di terima. Utk kes wilayah persekutuan pingat dan darjah kebesaran di kurnikan oleh Duli yg maha mulia seri paduka baginda yg di pertuan agong sempena hari wilayah persekutuan setiap 1 Feb setiap tahun.


Melihat ke indahan dan kecantikan istana membuat hati terpegun dan bangga. Sudah semesti nya istana mempunyai reka bentuk unit dan gah bila di lihat orang rakyat jelata. Institusi istana merupakan lambang kedaulatan negara malaysia dan memang  sepatutnya di beri kedudukan yg tertinggi.


Tempat duduk di susun mengikut jenis darjah kebesaran yg di terima. Pingat tertinggi di Wilayah Persekutuan bergelar Datuk Seri Utama.. di ikuti dengan Datuk Seri dan Datuk..lain lain pingat tidak membawa sebarang gelaran.


Berpeluang utk duduk makan di dewan santapan juga merupakan satu ke istimewaan dan kebanggaan . Teringat masa lawatan ke Brunei satu ketika dulu.. di hidangkan dalam pinggan bersalut emas. Sudu garpu juga bersalut emas..rasa nak masuk poket je ..

 Makan apa pun sedap.. hehe


Dulu zino selalu mendengar tazkirah dari peguam ni. Sekarang dah bergelar Datuk  Seri . Tapi bila dia berpindah "camp" surau di tempat kami tidak lagi menjemput dia. Malang nya tidak berpeluang utk mendengar kisah sejarah perjuangan islam yg di sampaikan bagitu detail dengan kupasan ilmiah.

Ini baju yg akan di pakai semasa majlis sebenar..

Berjumpa kawan lama apa lagi berselfie la dulu.

HARI ANUGERAH 
Hari ini merupakan hari penyampaian anugerah bintang dan pingat kepada mereka yg bertuah dan terpilih. Tahniah kepada semua penerima. Ada yg dapat Datuk Seri ada yg dapat Datuk.. zino punya tak ada gelaran.


Ada yg kata macam Datuk dan Datin hehe mana lah tau kan rezeki kot kot ada satu masa nanti... aminn

Bergambar bersama pengarah esekutif pengurusan dan ex bos zino.. 


Selfie bersama pegawai kementerian


Berselfie dengan Datuk...


Juga Datuk


Penerima anugerah Datuk Seri Utama.. pingat tertinggi Wilayah Persekutuan. Datuk Bandar yg paling lama berkhidmat dan yg paling menonjol setakat ni la..


Bersama jiran


Ini semasa menunggu giliran utk mengadap Duli Yg Maha Mulia Tuanku.. hampir nak pitam di buat nya kerana lama sangat duduk.. dah le pagi tu sarapan makan roti dua keping je..nasib baik tak tumbang depan agong


Buku cendera hati senarai penerima 


Ini dahasuk dewan makan.. masa terima anugerah mem duduk bersama tetamu lain.. masa makan boleh geder2 semula.


Sementara tunggu Agong masuk utk santap sempat lagi.. hehe

Semua nampak mewah.. 

Sempat bergambar di dalam balai rong seri sebelum datang larangan..


Senyap2 selfie semasa menunggu giliran utk 


Ini selfie di luar balai rong sri


Tahniah MB Salleh.. 

Ini lah pingat nya..


19 comments:

Irfa said...

Wah. Tahniah
Pggan mgkuk tu salut emas jgk ke?

Irfa said...

Wah. Tahniah
Pggan mgkuk tu salut emas jgk ke?

zino said...

Irfa
Agaknya lah.. hehe

zino said...

Irfa
Agaknya lah.. hehe

Kengkawan said...

Tahniah pakngah. Yippeee

Kak Elle said...

Tahniah sekali lagi mudah2an ada peluang ke istana lagi satu hari nanti.

zino said...

Andak
Tq tq

zino said...

Kak elle

Aminn

zino said...
This comment has been removed by the author.
zino said...

Andak
Tq tq

Nor Ezwaty said...

Alhamdulilah.tahniah uncle zino..inshaallah satu ari nanti gelaran datuk seri menyusul...

Masy said...

tahniah abah! amboiii neves la tu sampai amek gambo pinggan menggeletar gegar gambau jadinye hihihih

MiaAngie said...

Beribu-ribu tahniah Abah Zino :-)

zino said...

Nor Ezwaty

Terima kasih.. amin

zino said...

Masy
Nebes firstime dapat makan pinggan salut emas.. hehe

zino said...

MiaAngie
Beribu terima kasih.. hehe

zino said...

MiaAngie
Beribu terima kasih.. hehe

zino said...

Masy
Nebes firstime dapat makan pinggan salut emas.. hehe

zino said...

Nor Ezwaty

Terima kasih.. amin