Tuesday, October 16, 2012

penilaian OUTCOME

Assalamualaikum...

Apa kabar anda semua..? kami kat sini tak nampak matahari...hehe berkurung dalam dewan je.. dari pagi sampai ke malam.. ada la masa utk rehat tapi tak dapat la nak menjelajah kecerok rantai di Melaka ni... tak pe la.. demi negara la kata kan.. 

Banyak yg zino belajar berkaitan penilaian OUTCOME.. itu satu terma yg di guna pakai sekarang apabila melaksanakan sesuatu projek.. terma ini boleh juga di praktikkan dalam semua keadaan.. kalau dulu terma nya output... apa yg di rancang dapat di siapkan mengikut tempuh kualiti dan harga yg telah di tetapkan.. tapi sekarang apa yg lebih di pentingkan OUTCOME sesuatu projek yg telah di siapkan.. 

Kalau semasa perancangan dulu sesuatu projek itu bermatlamat memberi keselesaan kepada pengguna, boleh meningkatkan sosio ekonomi dan sebagainya.. apabila projek siap adakah matlamat tercapai..? adakah pelanggan berpuas hati? bagaimana pula pandangan orang ramai sama ada yg mendapat faedah secara langsung dan tidak langsung mendapat faedah dari perlaksanaan projek tersebut..

Dan perlu ada data yg membuktikan pencapaian yg di capai jangan syok sendiri je membuat kenyataan perlaksanaan telah mencapai sasaran dan matlamat tercapai.. sedang kan tiada data dan bukti yg boleh di tunjukkan..

Fikir fikir kan lah.... 



4 comments:

lupekanje said...

selamat menambah ilmu dan kemahiran .....

azieazah said...

Pegi kursus ni, yang best adalah part makan. hehehe

zino said...

acikk
tq

zino said...

aziezah
makan kat sini memang best hehe