Sunday, May 18, 2014

Go Green

Assalamualaikum

Sumber tenaga semakin berkurangan.. dan semakin mahal.. alam sekitar juga semakin tercemar akibat pencemaran carbon dan sebagainya . banyak usaha telah di jalankan utk mencari sumber tenaga altenatif. mengoptimumkan sumber sedia ada  dan mengunakan sumber tenaga semula jadi seperti air angin dan cahaya matahari.. seperti tenaga solar dan sebagainya.. maka timbulkah isu green building.

Dari segi istilah "green building refers to a structure and using prosess that is environmentally responsible and resourse efficient throughout a building's life-cycle. from siting to design, construction, operation, maintenance, renovation, and demolition. This required close cooperation of the design team , the architects, the engineers, and the client at all project stage. The green building practice expands and complements the classical building design concerns of economy, utility, durability, and confort"

ada banyak artikal kalau nak tau lebih lanjut berkait green building ni.. saya juga berkesempatan utk melihat sendiri usaha dan kempen yg di jalankan di korea bagaimana mereka menggalakkan mengamalkan green building dalam bangunan yg di bina.. jom kita kesana...


bangunan di mana konsep 
green building di jalankan


ahli rombongan 



tenaga angin utk 
jana elektrik


penggunaan tenaga solar 

pegawai yg memberi taklimat 
green building


panel solar yg bergerak 
mengikut kedudukan matahari


majlis penerangan 












cahaya matahari dari bumbung..
boleh memberi cahaya bilik waktu siang




setiap bahagian dari dalam bangunan 
tu di kawal utk mengoptinum penggunaan 
tenaga.




suhu dalam setiap bilik 
boleh di kawal secara remote 


lihat jenama tu hehe


ruang bilik yg boleh di ubah suai 
utk pelbagai kegunaan.  




tingkap juga di rekabentuk utk 
menjimatkan tenaga, mengawal suhu 
dan bunyi dari luar 


nak tau lebih lanjut kena lah kesana hehe



No comments: