Tuesday, June 9, 2015

jom kita ke BALI episod 8

Assalamualaikum... 

Apa kabar sahabat semua.. semuga ceria dan terus bersemangat.. Bali ni merupakan sebuah Pulau.. maka Bali memiliki beberapa pantai yg sangat menarik.. untuk di kunjungi..

Kami telah di bawa ke satu pantai yg sebelum ini terlindung di sebalik gunung batu kapur.. setelah gunung ini di letopkan dan jalan di bina pantai ini menjadi satu tempat yg patut di lawat.. apa lagi utk berendam la.. pantai PANDAWA








 Pantai PANDAWA merupakan salah satu pantai pasir putih di BALI . Terletak di Desa Kutuh Kabupaten Badung..  jarak pantai ini dari bandar cuma 18 Km tapi mengambil masa 1 jam utk sampai ke sini di sebabkan jalan nya berliku. Utk memasuki pantai kita akan melalui sebuah jalan yg di apit oleh tebing yg tinggi. kita perati je lah "kanak2" riang yg sedang mandi dan berkayak di pantai tu..gambar2 di bawah menceritakan kemeriahan mereka.. hehe..






















kisah nya ada yg mendayung kayak tapi kayak tak bergerak.. berpusing2 situ je.. cuba teka siapa kah itu.. kata nya dia org ni main dayung je tak ambil kira di mana hadapan di mana belakang hehe.. Kayak yg boleh naik dua orang di bantai naik bertiga hehe.. 

Yang cantik nya ada beting pasir yg mengepung di kawasan berkayak.. maka kawasan tu tenang macam air kolam.. dan ombak berada jauh di tengah laut.. yg tak berapa cantik nya di pantai penuh dengan batu batu kecil yg menyakitkan kaki bila di pijak.. tak boleh la nak berlari2 di tepian pantai.. Saya tak pandi perati "kanak2" je mandi hehe..

Selesai mandi kami ke satu lagi tempat kunjungan pelancong.. tengok gambar je lah hehe.. sunset di PURA ULUWATU.. sangat cantik alam ciptaan Allah. 












ramai pengunjung datang kesini semata mata utk menikmati keindahan alam sekitar.. yg ketara di BALI ni kemana saja kita pergi melawat di situ terdapat sebuah PURA.. kata nya di setiap buah rumah pun perlu menyediakan PURA kecil.. kalau kita istilah nya macam surau tempat solat la.. yg besar tu macam masjid dia orang la.. dan acara keagamaan hindu sangat di tonjolkan.. symbol2 keadamaan juga sangat ketara kelihatan.. mereka sangat kuat dan patuh beragama.. cuma sayang nya tidak sealiran dengan agama kita.. 

melancong ke BALI ni tidak cukup dengan beberapa hari ada banyak lagi tempat tempat menarik belum di kunjungi.. berbual dengan supir.. kata nya utk jelajah seluruh bali perlukan 2 minggu.. lagi lama lagi banyak uwang yg di perlukan.. kalau datang lagi ke bali tentu kami akan pilih tempat2 yg belum lagi di kunjungi.. ada brani?? 

lepas ni kemana pulak ?? PANTAI KUTA..?? cer google apa yg ada di pantai KUTA.. ada yg menjeling bila sebut nak ke pantai KUTA.. ada yg kata kena tutup mata hehe.. kena pergi juga ke?? dah sampai kena lah pergi kan .. tak pergi mana nak tau hehe..


2 comments:

Chenta said...

subhanallah,,, cantik sungguh !

bestnya baca pengalaman abah,, insyallah ada rezeki nak bawa keluarga kesini juga :)

Nieda said...

Nak berkayuh pun kena ada ilmu.kalau tak., jadi tak.bergerak la jawabnya....mungkin pertama kali berkayuh agaknya ..hihihi