Sunday, December 27, 2015

Kayuh sampai Jeram


Ini lah route kayuhan kami pagi tadi.. Riz dan rakan rakan yg menjemput kami utk joint kayuhan mereka. So saya pun bersedia menyahut cabaran bersama adik.. jom dik.

Bermula dari Masjid Beranang kami memulakan kayuhan melalui beberapa kampong.. best nya lalu dalam kampong yg aman damai.

 Biasa lah bila masuk kampong perlu lah kayuh perlahan2 dan berhati2.. tak boleh la nak ikut suka.. berselisih dengan orang kampong paling tidak pun kena lah senyum . alamak paling last ke ni? 


Udara pun segar.. kayuhan di lindungi pohon pohon yg menjadi canopi dan teduh menjadikan kayuhan santai lebih bermakna.. sambil berkayuh sambil melihat alam ciptaan Allah yg maha indah.


Ada juga ketika nya kami melalui jalan besar yg banyak kenderaan. Di sini kami lebih berhati hati dan mengutamakan keselamatan.. saling pesan memesan saling ingat mengingat.. 


Yg best nya asyik berkayuh tetiba kami dah sampai Jelebu.. ehh acah je sebenar nya kami sampai kg Jelebu di Beranang hehe kalau zino berkayuh sampai Jelebu kira pecah rekod tu.. hehe


Bila penat kami berenti , kayuh bukan utk berlumba..kayuh besagai aktiviti readah.. yg kesian nya adik beberapa kali hampir give up berkayuh tapi masing terus bagi kata semangat utk adik terus berkayuh.


alamak awal pulak keluar gambar ni hehe... Bila dah sampai lega..


Ada nampak pot yg menarik selfie dulu.. indah sunggah suasana di kampong. Rasa mcm nak cari tanah di sini buat kebun.. ada ke yg sudi nak jual.. hehe


Adik kepenatan.. abah!!  adik dah tak larat ni.. entah berapa kali di ulang nya kami terus bagi semangat kat adik utk bertahan dan meneruskan kayuhan. semangat setiakawan rakan berkayuh sangat kami hargai.. 


Entah berapa kali pulak adik berhenti melepas lelah. Sampai di satu peringkat saya minta adik bawa basikal abah dan abah bawa basikal adik...rupa2 nya basikal yg buat adik cepat penat berbeza sungguh.. abah pulak kepenatan.. bertukar pulak basikal dengan Riz.. nasib baik Jeram dah terbayang...


Dari jauh dah dengar bunyi deruan air.. wah dah dekat ni... dan Bila sampai di Jeram semua happy terutama adik... akhirnya abah dan adik dapat lesen Jeram.. alhamdulilah.. 


Air yg jernih mencurah turun mengalir dari atas batu. melambangkan suasana indah yg tidak dapat di gambarkan.. kawasan yg tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil.. sangat sesuai utk mandi manda. ada kawasan kolam yg di bina manusia.. ada saluran paip yg mengambil air dari jeram ini utk di salirkan entah kemana.. deruan air tidak pernah berhenti. Tak lepas peluang utk berselfie hehe


Yg terejun tambam pun ada... selebrate kejayaan sampai Jeram walaupun dia dah sampai beberapa kali. Air terjun ni sangat sejuk tapi sangat seronok utk mandi manda. Tidak tercemar dan agak jernih. Nak sampai sini hanya ada lorong motor saja kenderaan tak lepas.. nak kayuh basikal ok..


Berehat man penat lelah berkayuh..yg penat saya dengan adik je agaknya..yg lain dah season jarak ni kacang je  hehe


mula2 celup kaki wow !!!! sejuknya.. kena pulak dengan badan yg penat...waduh waduh segar jadi nya..


Dia orang sedang bincang utk kayuhan seterus nya tak jauh sangat kata nya 120 km je.. je? Dengar jarak tu pun rasa nak pengsan hehe... 


Adik pun tak lepas peluang berendam.. 
hilang penat ya dik ? 



Saat happy berendam.. tak ada orang lain pun yg berkelah situ kami2 je.. seolah olah jeram tu kami yg punya.. hehe

Ok lain kali nak joint lagi tak? 

2 comments:

makcikkantin said...

Alahai abah, adik naik basikal tu....sampai 30 km haruslah pancit.

pakcik baru bisik2...1 hb kita kayuh nak? Ehhhhh, nak la..dah rindu nak kayuh..moga jadi kenyataan :)

zino said...

Makcikkantin...

Jadi ke berkayuh.. ? Hehe