Thursday, September 1, 2016

Sambutan kemerdekaan 59th

Assalamualaikum..
Setiap tahun pada 31hb Ogos Malaysia menyambut ulang tahun kemerdekaan dengan membuat persembahan padang dan perarakan.. Dataran merdeka sekali lagi menjagi tumpuan warga kota utk sama sama meraikan sambutan hari ke merdekaan dan menyaksikan perarakan..

Seawal jam 6.00 pagi dikatakan dataran merdeka dan kawasan sekitarnya mula di banjiri orang ramai yg tidak mahu melepas peluang utk menyaksikan persembahan sambutan hari kemerdekaan yg di adakan setahun sekali itu. Berada di lapangan tidak sama menonton di rumah..

Tahun ini saya dan jabatan terlibat secara langsung dalam persediaan infrastruktur sambutan. Menyediakan Pentas kemah VIP Tempat duduk VIP dan orang ramai.. dan sebagainya adalah menjadi tanggungjawab kami untuk menyediakan nya.. bermacam hal ternikal berlaku yg memerlukan tindakan pantas dan keputusan supaya semua persiapan dapat di sediakan mengikut jadual. .. tetapi dengan pertolongan Allah,  kerjasama semua pihak dengan komitmen tinggi yg di tunjukkan semua masaalah dapat di selesaikan.

Mula2nya saya bercadang utk berada di pentas utama menyaksikan persembahan.. tapi tak berupaya utk melalui ribuan orang ramai yg datang lebih awal... akhirnya  ambil keputusan utk tinjau dari jauh je... jauh nun di puncak bangunan..

Melihat persembahan dari perspektif yg berbeza.. melihat lautan manusia umpama semut2 yg melata.. perarakan juga umpana pergerakan semut yg sedang membawa makanan utk di persembah kepada queen .hehe

Ok lahh jom tengok gambar2



Sebahagian dari penonton yg datang


berada di puncak


dari aras 34..


perarakan sedang berlangsung

lautan manusia sedang menyaksikan perarakan

 wow


perarakan bendera 
Jalur gemilang


penyertaan penonton 
yg paling ramai


Bangunan Sultan Abdul Samad


KLCC dan KLTOWER 


Kuala Lumpur Sky Line


Selfie yg paling rare


Dataran Merdeka Dari Udara


orang ramai mengerumuni 
kereta perisai


bank rakyat


Dataran Merdeka Selangor Royal Club 
Bangunan Sultan Abdul Samad Bukit Aman


Kuala Lumpur Sky Line


pertunjukan udara 


orang ramai memenuhi setiap ruang


Tamat

No comments: