Monday, December 30, 2019

Dusun Bandar


Baru baru ni kawan abah ajak kami makan durian di kebun.. memang teruja la.. last makan durian di kebun ni masa kecik2 dulu je.. masa tu kat kg memang banyak pokok durian.. onyang dulu yg tanam utk anak cucu makan.. Bila tiba musim durian masing2 sangat kreatif utk mengutip buah yg gugur.. 

Ada beberapa famili berkongsi pokok durian yg sama.. pat nyo nyo siapa dapat dia punya hehe.. masa tu rajin bangun malam utk cari durian. hantu ke jembalang ke semua takut tengok keberanian kami adik beradik sepupu hehe . kol 3 pagi bangun dengan berpandukan cahaya touchlight sanggup meredah kegelapan malam semata2 mencari durian hehe.. 

Ada yg di jual ada yg makan sendiri.. pendek kata masa tu meriah dengan rezeki durian semua anak cucu cicit onyang dapat merasa durian kampong.. Tapi malang nya pokok durian perlu mengalah atas desakan pembinaan. sebatang demi sebatang di tebang utk membina rumah di kawasan tersebut .. akhirnya tinggal kenangan.

Bila kawan abah cadangkan lepas makan pegi kebun.. tentu la masing2 tak menolak.. lagi pulak dusun terletak di tengah bandar.. siap kami bersolat di bangsal dalam kebun. semuanya mengembalikan nostalgia lalu. Bila balik bercerita dengan mak hajjah.. apa lagi tentu lah dia juga teruja nak makan durian di kebun. hehe

 ada yg beli bawa balik dan ada yg di makan di kebun... sambil2 tu perati pokok durian yg berhampiran.. takut ada buah yang gugur.. mesti lah best makan durian fresh yg baru gugur dari pokok.. 

mak hajjah siap call along .. suruh datang.. cucu kami sorang tu hantu durian hehe.. 

Kepada yg berhajat sila lah datang .. nak location abah boleh bagi.. jangan tangguh lagi takut tinggal kebun je durian dah habis luruh.. tahun depan ada lagi tidak belum tentu.. Tanah dusun ni berpotensi besar utk di bangunkan. Kata nya tuan tanah dah letak harga RM 6 juta utk 4 ekar.. ada brani?? 

pat pat siku lipat
siapa cepat dia dapat...
 

 

2 comments:

Umi Nazrah said...

Memang best makan durian dalam kebun. Perasaan dan suasana tu tak dapat nak digambarkan 😁

insan marhaen said...

di kampung aya kebuh dah semakin mengecil. ramai yang dah jadikan tapak perumahan.

mungkinkah 20~3o tahun lagi tidak ada dah kebuh tradisional sebab generasinya dah lebih suka membeli dari mengusahakannya sendiri?