Friday, April 3, 2020

Covid19 RMO Hari ke 17

Assalamualaikum..

Kami masih lagi berkampong di rumah masing masing. Keluar hanya di benarkan jika benar benar perlu. Sama ada kita buat kawalan kendiri.. atau tunggu saja pihak berkuasa mengarahkan anda pulang ke rumah.. Memang bukan 100 patuh.. Dimana mana ada saja manusia2 yg ingkar perintah memberi pelbagai alasan untuk menghalalkan pergerakan masing masing. 

Penularan wabak masih berlaku.. kawaupun pada kadar yg masih terkawal tetapi itu belum mencukupi. Kita perlu mencapai penularan SIFAR secepat mungkin. Covid 19 mesti di hapuskan. Ianya tidak mustahil. Kita perlukan kerjasama 100% semua rakyat Malaysia. Selagi rantaian penularan ini tidak di putuskan.. kita tidak boleh bebas untuk kemana mana.. 

Kita patut bersyukor dan berterima kasih dengan petugas barisan hadapan yg bersengkang mata siang dan malam di hospital2 merawat mereka2 yg telah di jangkiti virus covid19.. Bilangan pesakit makin bertambah hari demi hari. Bilangan yg meninggal dunia juga bertambah . Kemudahan rawatan perlu di tambah ,kekuatan tenaga kerja juga perlu di tambah. Mereka sendiri berdepan dengan risiko di jangkiti virus yg mereka cuba hapuskan. 

Selain petugas di hospital2 seluroh negara , kita juga harus berterima kasih dengan petugas di lapangan saperti anggota polis dan tentera.. pasukan rela para medik bulan sabit merah dll.  Mereka juga bertungkus lumus bertugas siang dan malam utk memastikan kita semua patuh arahan DUDUK DIRUMAH ..  Tetapi malang nya ada segelintir masyarakat masih bersifat angkoh bongkak sombong sehingga mencabar tugas pihak berkuasa. Pihak polis perlu bersifat tegas dan keras dan terpaksa mengambil tindakan. Alangkah malang nya anda di dakwa dan di denda semata2 sebab anda tidak mahu duduk di rumah sendiri. 

Memang lah perintah larangan ini menyusahkan dan merugikan ramai orang. Tapi apa pilihan yg kita ada.. Ya memang kita ada 4 pilihan 
1. duduk di rumah
2 duduk di penjara
3 duduk di hospital
4 duduk di alam barzah.. 

PILIHAN DI TANGAN ANDA. 

2 comments:

Mahamahu said...

Tu lah turun time tak boleh keluar memang jimat sangat lah minyak kereta ni hehehehehe harap masih kekal sampai habis PKP dan lepas raya...

zino said...

seronok nak berjalan jika minyal kekal.murah selepas habis covid