Saturday, July 31, 2021

merungkai kisah

Assalamualaikum dan selamat pagi...

merungkai mistri.. 
panjang ni...

Ramai kawan kawan abah tertanya tanya macam mana abah boleh ( terlepas) balik kampong.. ada yg abah dah PM ( tepi) jelaskan dan ramai lagi yg masih di selubungi mistri... hehe..

Ok lah dah sampai masa abah merungkai mistri ini. Abah sendiri tak terfikir pun akan  berpeluang nak balik kampong ( di musim PKP) dan hari2 dapat makan manggis ( ehh cerita manggis lagi) .. Segala2nya perancangan yg Allah aturkan.

Pada suatu hari tu adik bagitau anak dia +pos covid... Kami semua berasa cemas sebab mak ayah ada bersama adik. Adik pun aturkan pihak KK utk datang ke rumah buat swab test utk semua ( termasuk ayah mak) .. Setelah keputusan ujian keluar isteri adik pun +pos tapi ahli kekuarga lain - ve. 

Maka ada dua orang dalam rumah tu +ve covid yg tidak bergejala dan perlu kurentin di rumah. Di sini mulanya kami merancang utk bawa mak dan ayah keluar utk sementara waktu. Sebaik2 tempat yg selamat utk mereka berdua di kampong.. tapi salah seorang dari kami perlu bersama mak ayah tinggal di kampong.. Mak dan ayah dah lengkap 2 dos vaksin. 

Abah terus bersetuju utk tinggal di kampong menyantuni ayah dan mak di kampong selama tempuh yg di perlukan. Plan asal 2 minggu.. Abah segera menghubongi seorang kawan mohon pandangan dan bantuan utk mendapatkan kelulusan merentas negeri atas alasan mengasingkan mak ayah ( segera) dari rumah adik.. ( yg ada pesakit covid) 

Alhamdulilah abah mendapat kerjasama baik dari balai Sg Besi dan jutaan terima kasih di ucapkan kepada sahabat yg membantu ... Maka sampai la abah ke kampongku shurga ku.. 

Hari ni dah 9 hari ( kot) abah kat kampong .. kebetulan buah manggis sedang masak ranum.. hehe.. maka hari2 lah abah makan manggis.. hari2 la ada cerita manggis... video manggis pun ada.. hehe 

Hari ni dapat perkabaran dari adik.. dua2 yg pos covid sebelum ni telah pun bebas.. tempuh kurentin dah tamat. gelang pun dah bukak.. anak dia pun dah start kerja.. Syukor alhamdulilah.. 

Yang paling best ayah seronok sungguh berada di kampong.. hari2 ada je xtiviti sihat yg ayah buat.. abah perati je la.. bantu bila perlu... Kalau boleh biar mak ayah kekal kampong.. Jiwa mereka di kampong. dan kami yg bergilir balik.. Mudah2an kebenaran rentas negeri ni dapat di benarkan kepada mereka yg dah lengkap 2 dos vaksin.. atau kami di benarkan merentas silih berganti menyantuni mak dan ayah... abah perlu balik ke KL utk mengambil vaksin kedua... ogos nanti. 

Sekian .. di lapurkan. terima kasih kepada yg sudi membaca... anda memang hebat.. 

Gambar:
tanggo batu tu rumah adik mak (sebelah)...

2 comments:

m.u.l.a.n said...

Alhamdulillah.. Dapat abah balik kampung, tumpang seronok..

zino said...

alhamdulilah....
sekarang mak ayah ada bersama abah di KL