Sunday, May 8, 2022

Selamat hari raya aidilfitri 2022

Assalamualaikum..

Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin 2022..

Apabila pengumuman dibuat pemegang mohor besar raja raja raya jatuh pada hari isnin... masing masing terkejut .. hehe.. ramai yg menjangkakan kan raya pasti jatuh pada hari selasa.. sebab telah sekian lama anak bulan tidak kelihatan, dan ramadan di cukupkan  30 hari sebelum syawal menjelma. Se ingat abah pernah pulihan tahum dulu berlaku kes yg sama raya " awal" .. Kali ini dapat beraya awal satelah dua tahun tak dapat beraya.. akibat covid19.. 

Sebaik di maklumkan kami pun apa lagi bertungkis lumus la membantu mak hajjah di dapur menyiapkan segala juadah yg belum di buat (memang satu pun tak buat lagi hehe) masa tu la nak masak rendang masa tu la nak buat sup tulang masa tu la nak rebus ketupat.. hehe.. Lontong kena tangguhkan hehe.. Kakak dan adik masih di KL !! malam tu juga kerah balik segera.. hehe

Lemang kami dah tempah seminggu sebelum raya.. tokei kata isnin naru nak bakar.. tapi bila masing2 terkejut raya " awal" tokei lemang give up tak sempat nak siapkan semua tempahan.. katanya malam tu dia melemang sampai ke pagi.. tempahan kami di batalkan.. aduhhh .. tak apa lah tak ada rezeki.. bila hari raya tu ada juga yg bawa lemang dapat la merasa.. 


Dua tahun masing memendam rasa .. tak dapat berhari raya tak dapat nak balik kampong tak dapat nak jumpa orang tua.. masing masing terkurong di rumah masing2.. merentas negeri ada lah satu kesalahan.. kunjung mengunjung ada lah satu kesalahan.. bersalaman juga satu kesalahan... pergerakan terhenti di seluruh dunia.. !!! macam2 jenis PKP di kenakan...


Baru kali ini boleh kunjung mengunjung ziarah menziarah sesama sedara mara dan sahabat andai.. dua tahun beraya ONLINE bervideo meet bersama anak anak ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ.. 


Terpancar kemeriahan suasana 1 syawal di kampong.. walaupun yg berkunjung tak seramai sebelum pendemik.. tetapi sekurang2an suasana hari raya kembali meriah.. Dapat lah solat sunat aidilfitri berjemaah di masjid.. 2 tahun ketua keluarga menjadi imam tarawih dan iman solat sunat raya.. syabas kepada semua imam interim hehe..


Sudah tentu ayah bonda ternanti2 kan anak cucu cicit datang berkunjung.. walaupun tak semua dapat datang tetapi kemeriahan tetap ada.. 


ini sebahagian dari anak cucu ayah dan mak jika semua ada serentak harus perlu bergambar di bawah.. hehe.. anak 5 cucu 24? cicit 25? abah pun dah tak terkira hehe.. 


ayah yg kami hormati dan sayang.. 


Maryam dengan abah belum ada chemistry.. belum boleh dekat belum boleh usik belum boleh dukung hehe..


Dengan mak teh ok je..  tak aci la Maryam ni hehe


Angah baru dapat beraya dengan kami  mereka beraya di Ketereh Kelantan... 10 jam perjalanan pergi 10 jam perjalansn bslik.. 


Kemuncak yg berlaku bila atuk dekat juga dengan Maryam hehe 


Alhamdulilah hadiah baju raya dari Angah dan Kakngah... Duit raya dah dapat awal ( online) .. Terima kasih Angah . 











2 comments:

al-lavendari said...

Maryam tak suka janggut atok agak ea.

Anonymous said...

agaknya hehe...