Friday, February 10, 2012

orang bunian....

salam semua....

tetiba keluar tajuk ni utk zino share bersama... ini kisah dolu dolu..berlaku masa zino kecik2 lagi ada pelbagai kisah yg di ceritakan.. tapi tak pernah mengalami sendiri... hehe.. tapi sekarang tak ada pulak dengar cerita ni lagi....

kisah satu...

biasa lah zaman kanak kanak dulu bila bermain tak tentu masa.... siang ke malam ke kalau dah berkumpul ramai2 tu apa lagi bermain la... yg lelaki dengan mainan dia yg pempuan pun tak mau ketinggalan... satu masa tu kalau tak salah kami main tembak tembak.. maklum la masa tu cerita perang2 ni selalu je jadi pilihan... combat la katakan... waktu main tu petang ke senja la agak nya.. tu le orang tua tua dah pesan senja senja jangan duduk kat luar.... maka bermain la kami... dalam sibuk sibuk bermain tu tanpa kami sedari salah sorang kawan kami tak ada labi bersama...

memula tu ingat dia nyorok entah kat mana .. maklum la main perang2... tapi bila semua kami cari tak jumpa pula la panik... baru la nak bagi tau orang tua... maka kecoh la satu kampong mencari... segala cerok kami cari tapi tak juga berjumpa... tak kan jauh sangat dia pegi.. kemana lah agak nya kawan kami tu pergi...tetiba dah tengah malam tu terdengar suara jeritan sayup sayup .... sekali lagi orang kampong gempar... mencari dari mana arah suara jeritan tu.. jeritan orang ketakutan... dah le malam gelap lagi... akhirnya orang kampong dapat kesan suara tu dari arah atas pokok yg tinggi .. ikut lojik akal seorang budak tak berupaya nak panjat pokok tu nak peluk batang dia tu pun tak sampai..

kata kawan zino tu.... masa dia bersembunyi di satu tempat tu datang seorang tua mengajak dia ke rumah.. akhir nya dia bersetuju dengan pelawaan orang tua tu dan mengikut dia balik ke rumah... rumah orang tua tu tinggi dan terpaksa menggunakan lift.. masa tu mana lah tau apa benda lift tu... tapi kawan tu cerita lebih kurang macam masuk dalam lift la dan terus naik ke tingkat rumah orang tua tu.. dia di jamu dengan minuman dan makanan.. entah apa lah yg di makan tak tau la... agaknya bila dah lama agaknya kawan zino tu di benarkan balik sendiri.. dan masa tu lah dia tersedar dia berada di atas pokok yg tinggi.... apa lagi jerit la... nak turun macam mana..

akhirnya orang kampong berjaya bawa dia turun.... nasib baik bukan zino yg di ajak nya hehe.. kalau tak meraung sakan la jawab nya.. bagitu lah lebih kurang apa yg terjadi dulu.. secara terpeinci zino pun dah lupa.. tapi jalan cerita tu lebih kurang la... nanti kita ke kesah selanjut nya... terima kasih kepada fariza kerana sudi jadi follower..

jumpa lagi....

16 comments:

Acik Erna said...

se pun ingat laie tu..sapo kono pun se ingat dan pokok tinggi tu pun ado laie kan..yang dokek kubor tu kan..

zino said...

erna
betul tu hehe

Zareda Norman said...

biasalah kalau kat kg memang banyak mahkluk halus ni.. tapi zaman sekarang dah kurang dah.. depa pun dah lari jauh dari manusia.. dorang pun takut nak sorookan anak manusia lagi .. hehhe zaman dah berubah

zino said...

zar
bunian dah keliru sekarag ni mana satu manusia mana satu hantu.. perangai dah sama je hehe

aNIe said...

Zino...kalau dulu masa kecik2 memang banyak dengar cerita pasal bunian ni...ada jugak cerita kononnya kalau ada kenduri kendara ada bunian bagi pinjam pinggan mangkok...hmmmm...tapi tak taulah kesahihannya...

mamawana said...

Eeeeee... seramnyer main nyorok2 kat tepi kubur...

zino said...

anie
kisah tu juga berlaku kat tempat zino.. mak pernah cerita..

zino said...

mamawawa
kat masuk kampong kami jumpa tanah perkuburan dulu.. hehe ada berani?

MULAN said...

malas nak baca sbb saya penakut..

NARDtheNERD said...

selalu jugak dengar cerita kena sorok ni.. hihi
:)

zino said...

MULAN
kalau maca tu jangan baca.. mengigau nanti hehe

zino said...

NARD..
sekarang dah tak ada la kan hehe

Irfa said...

citer ni banyak kali dengar dan lebih kurang je ceritanya,mmg menyeramkan dan boleh buat bulu roma tegak berdiri

lieynanilaz said...

selalau kalau kecik2 dulu mak selalu citer sebegini untuk menakut-nakutkan kitorang..huhu.

ciK LyndaWawa said...

saya nak kawen dengan org bunian..hehehe

Kengkawan said...

mak aihhh soram se pakngah...