Thursday, February 23, 2012

kaji semula VISA pelajar...

Salam semua..

Sejak menjak ni susah betul nak update blog ni.. ada saja halangan nya.. bila balik tu dah penat rasanya alasan standard la kan.. macam tak boleh pakai je... bila ber Fb boleh pulak... lepas tu idea nak menulis pulak tak ada.. mmm alasan ni pun tak berapa boleh pakai.. nak update FB ada je idea nya.. hehe ok lah mungkin tak ada topik menarik... sebagitu banyak isu dalam masyarakat ni tak kan tak ada satu yg menarik kan?? hehe... ok lah baru teringat satu kisah.....

Baru baru ni kerajaan mengumumkan utk mengetatkan pengeluaran VISA pelajar luar negara terutama dari afrika... VISA hanya akan di keluarkan kepada pelajar yg telah mendapat tawaran dari IPTA atau IPTS yg di luluskan kerajaan... habis tu sebelum ni VISA tu di beri atas alasan apa??? heran juga... rasanya dulu saya pernah menulis perkara ni... kawal kemasukan pendatang asing ni terutama yg masuk konon nya atas alasan belajar di sini... macam mana kerajaan tersangat bermurah hati memberi kebenaran kepada warga asing masuk tanpa sekatan tertentu...

bila dah berlaku terlalu banyak kes... bila penyeludupan dadah dah berleluasa .. kes jenayah melibatkan warga asing terutama pak itam menjadi jadi baru nak bertindak... tak apa lah akhir nya sedar juga utk bertindak... dan perkara ini perlu di kuatkuasakan serta merta... kalau onak terlalu bayak datang dari sesebuah negara tu... sekat terus kemasukkan dari negara tersebut sehingga satu peraturan ketat di sediakan... mudah nya nak bolos masuk ke negara ni...

tak payah pergi jauh la pegi je ke Mc D di taman Connaught ceras sana tu...kita akan berjumpa berlambak warga asing terutama dari Afrika kerana kat sana ada satu kolej swasta... kalau yg datang tu betul2 utk belajar tak apa lah... tapi ada wajah wajah yg mencurigakan.... sampai kita pulak yg rasa takut berada di negara sendiri... ini apa kes...!!!!

ok lah cakap banyak pun tak guna kan.... so apa kata anda??? jom kita bincang...

8 comments:

MOKCIK AZWA said...

Betul tu..sebelum ini apa pertimbangan yang diambil utk membenarkan mereka masuk ke negara ini. Sudah terbukti Pak Itam yang banyak membawa macam2 masalah ke negara ini..sekat terus jer la kemasukan mereka.

masalah PATI kat Sabah pun tak selesai2 lagi sampai sekarang dah bertahun2 sampai mereka pun dah beranak pinak dengan orang tempatan..dah jadi camtu camna nak hantar dorang balik negara asal lagi dah..

m.u.l.a.n said...

patut dah kontrol bertahun2 dulu.. kurang capai matlamat, masalah sosial & jenayah pulak yg negara kita hadapi disebabkan mereka.. tengok muka depa pon kami seriau takut..

bukan lah semua tapi sebab masalah yg sebahagian telah lakukan, maka nya semua sedara mata senegara depa tu dah terkena tempiasnya..

zino said...

Azwa
tu yg heran... mudah sangat sempadan kita ni bolos...

zino said...

MULAN..
nampak macam tak ada penyelarasan antara agensi...

Sham said...

elok sesangatlah tu...baru ni ada plak kes warga niger ni buat projek dalam kereta...sebelah surau pulak tu...!HJ betul...!

KAMATO said...

sebelum visa dikeluarkan imigresen perlu pastikan ada pengesahan dari institusi dan kementerian yang berkaitan mengenai tempat belajar kpd warga asing ini

Papa Mifz said...

mamat2 negro nih mmg kebanyakan nyer membawa musibah kpd negara...

Zareda Norman said...

Staf zar ni ada sorang kawin dgn pak itam ni.. Katanya jumpa masa sama sama belajar. Dah habis belajar ni nampaknya staf zar ni yg bekerja, suaminya jadi tukang hantar tukang amik je