Wednesday, December 11, 2013

Kenangan di vietnam episod satu

Salam....
Sementara menunggu bas datang mari zino ceritakan kenangan di vietnam...episod satu..

Plan utk bercuti di sini telah di rancang sejsk awal tahun.. seorang kawan mempelawa kalau zino nak ikut belisu melancong ke vietnam.. bila zino kata setuju bermula la menunggu tiket tambang murah airasia.. bila dapat harga yg sesuai baru grab...Bila tiket dah selesai..baru lah plan utk ground..oleh kerana ini perjalanan pertama lebih baik ada pihak yg mengurus bila tiba di vietnam.. rombongan kami di sertai beberapa keluarga lagi..sehingga jumlah keseluruhan 32 orang.. memang kena sewa bas utk kemana2..

Nilai duit RM ada lah tinggi di vietnam dua kali ganda dari indonesia . 1 ringgit malaysia bersamaan 6200 dong atau lebih.. lebih mudah kerana mereka sangat menghargai ringgit.. boleh saja di bayar menggunakan RM...kalau ke Bandung dulu sudah jadi jutawan....bila di vietnam sudah jadi double jutawan....

Pakej yg di sediakan termasuk hotel penginapan makan minum dan melawat ke beberapa tempat menarik ...dan acara yg paling penting ialah shopping.. mereka sangat berkehendak kan RM Malaysia. Selain USD mereka mengharapkan ringgit mencurah masuk.. pelancongan menjadi salah satu sumber utama pendapatan mereka..

Kehidupan di sini sangat susah penduduk pula ramai...katanya penduduk bandar Ho Chi Min ada sekitar 20 juta..!!! Pendapatan penduduk sini rendah...rata rata mereka hanya mampu membeli motosikal utk bergerak kemana ..tak heran jika kita lihat jalan raya di penuhi motosikal...mereka saling bertolak ansur dan bertimbang rasa.. walaupun sesak tapi tapi di katakan sangat sedikit berlaku kemalangan..mereka tak mampu utk jatuh sakit dan mendapat rawatan hospital...perang mengajar mereka utk membangun bersama sama..

Rakyat vietnam sanggup melakukan apa saja utk mendapatkan duit..utk meneruskan kehidupan...mereka tidak malu utk menjaja di jalanan..memujuk rayu pelancong supaya membeli apa yg mereka jaja... ada ibu ibu sambil mendukung anak memohon simpati..dari pelancong yg lalu.. peniaga juga bsrsungguh memikat pelanggan utk membeli... tiada subsidi dari kerajaan ..harga minyak di sini dua kali ganda di malaysia..dan petronas pembeksl minysk utama mereka..

Berssmbung.....

9 comments:

Nieda Ramly said...

ya ....jutawan malaysia sudah datang

zino said...

Nieda
memang jutawan bila pegi sana hehe

azieazah said...

SAYA DAH LAMA BERHAJAT NAK VIETNAM, TAPI TAKDA GENG PUN YANG PELAWA. AWAT LA TAK OFFER KE SAYA SAMA HARI TU. Sampai sekarang saya dok tunggu kot la ada geng yang nak pegi ke sana, dan saya boleh join. Saya tak kenal depa pun takpa, asalkan depa orang Msia dan boleh uruskan segalanya di sana.

NEKCIK said...

Salam ..walaupun moto banyak tapi mereka amat menghormati pengguna lain kan..walaupun susah mereka menghargai nyawa orang lain

zino said...

Azieazah
saya kenal sorang je masa pergi tu.. hehe

zino said...

nekcik
sama sama hargai nyawa.. kerana masing masing insaf zaman silam yg susah..

Masy said...

subinier! hheeehhe

zino said...

Masy..

hehe nak juga ke ?

Irfa said...

wpun suasana agak sesak..tp seronok pegi sana x sama mcm pegi tpt lain
wpun tpt tu x sesuai bawak budak kecik, huhu