Wednesday, January 1, 2014

kesenian orang Vietnam...

Assalamualaikum..

ada lagi kisah orang Vietnam ni yg patut kita tau... kisah nya masa perang dengan Amerika dulu.. Askar amerika jadi bingung apabila gagal mencari di mana askar vietkong bersembunyi di dalam hutan tu.. bila malam askar vietkong keluar menyerang askar amerika dan bila siang semua nya hilang entah kemana.. di di buru ke dalam hutan mereka tak boleh nak kesan di mana askar tu bersembunyi.. maka askar amerika mengambil keputusan utk meracun semua hutan di Vietnam dengan bahan kimia yg di panggil "agent orange"..  agent orange ini bukan saja memusnahkan hutan belantara di Vietnam tapi turut mencemari sungai sungai Vietnam dengan bahan kimia agent orang ini.. dan bila rakyat Vietnam menggunakan air sungai ini utk makan minum mereka terdedah kepada pelbagai penyakit.. dan yg paling tragis anak anak yg lahir selepas itu mengalami kecacatan kekal.. maka ramai lah rakyat Vietnam yg cacat akibat dari terdedah dari agent orange..

oleh kerana ramai rakyat nya yg cacat kerajaan Vietnam mengajar mereka kemahiran seni utk menampong kehidupan mereka dan rakan rakan yg lain.. maka terhasil la karya seni halus oleh rakyat yang tidak berupaya utk membuat kerja kerja seperti orang biasa.. tetapi mereka tetap boleh berdikari utk menampong kelangsungan kehidupan  . apabila tuan puan membeli barang kraf dan seni di Vietnam sebenarnya tuan puan juga telah sama sama membantu dan memberi sumbangan kepada sebahagian rakyat yg tidak berdosa tetapi menjadi cacat akibat keghairahan perang .. 

jom kita tengok hasil kerja seni orang Vietnam...































8 comments:

MOKCIK AZWA said...

Usaha Kerajaan yang membantu mereka yang kurang bernasib baik sekaligus meningkatkan lagi produk untuk sektor pelancongan..

MulutPayau said...

Memang cantik hasil seni dia orng.
Selamat tahun baru utk Abah Zino.

Nieda Ramly said...

org vietnam mmg kreatif dan rajin bekerja . muda ke tua semua cari duit.

Nieda Ramly said...

org vietnam mmg kreatif dan rajin bekerja . muda ke tua semua cari duit.

zino said...

Azwa
betul tu.. tak ada rakyat yg terbiar

zino said...

MP
selamat tahun baru..

zino said...

Nieda ramly

betul tu

Irfa said...

jahatnya tentera amerika tu
ish geram pulak sy membacanya