Saturday, June 7, 2014

ada "orang" duduk di kerusi...

Assalamualaikum..

apabila Riz Ardy mengadu dia nampak "orang" duduk di kerusi di sudut bilik.. (tak takut ke?) zino teringat beberapa insiden yg di ceritakan arwah mak mertua dan uwan zino beberapa bulan sebelum dia meninggal.. maybe beberapa tahun juga kot.. 

Satu hari tu kakak balik dari sekolah.. tetiba uwan dia kata, " hafizah !! kenapa duduk atas riba orang tua tu ?? " itu lah lebih kurang ayat yg arwah sebut kat cucu bila dia "nampak" kakak duduk di sofa..arwah nampak seorang tua berserban duduk di sofa.. kakak pun apa lagi terkejut beruk.. mana ada orang kat depan tu.. yg ada di rumah masa tu hanya dia dan uwan je.. apa lagi Hafizah ketakutan lantas lari keluar dari rumah ke rumah jiran (kawan sekolah dia juga) selang beberapa rumah dari rumah zino tunggu di situ sehingga kami balik kerja. Dia kata uwan takut kan dia...

Arwah juga selalu mengadu.. setiap kali dia nak tidu ada seorang tua bersama anak kecil duduk kat sudut bilik tu memerhatikan dia tidu. Kadang kadang dia panggil mem beritau ada orang kat dalam bilik tu.. bila mem kata mana ada orang dia tak puas hati sebab dia memang nampak.. kita je yg tak nampak.. malah kat mana saja dia duduk ada saja "sesaorang memerhatikan nya" 

Arwah uwan zino juga dulu macam tu.. seperti yg di ceritakan mak .. ada satu hari tu uwan panggil mak, "kenapa tak buat air? abah kau dah lama sampai kat depan tu.. " sedangkan arwah atuk meninggal masa zino belum sekolah lagi.. dan ada banyak lagi kisah kisah yang di ceritakan yg arwah uwan "boleh" melihat apa yg kita tak boleh nampak...

siapa yg mereka nampak??? 


10 comments:

Kengkawan said...

Andak skip baca..
Haishhhh.. serammm

MOKCIK AZWA said...

Pernah juga dengar cerita2 macam ni..kalau ikut kepercayaan kaum Dusun, dilarang bercerita tentang apa yang kita lihat kepada orang yang sedang sakit..konon2nya nak mengelakkan orang sakit itu terasa seolah2 dia dah nak pergi..gitulah kesahnya..

kakyon said...

biasanya orang yg sakit nak meninggal..dia akan nmpk arwah terdekat balik mengnjungi dia dan mengajak dia pergi..wallahuaklam..

PakcikLie PCL said...

Salam Zino .. kalau pcl memang tak pernah nampak ; dan agak musykil jika orang beri thau yg dia nampak sesuatu...

pcl
http://www.nazlee.com
http://gelagatorang.blogspot.com

Pn Kartini said...

Boleh masuk lam misteri nusantara nihh..:)

zino said...

Andak
Kena la baca nak tau cerita nya hehe

zino said...

Azwa
Oo macam tu ke

zino said...

Kakyon
Tak tau la kakyon tapi dia nampak kita tidak

zino said...

Pakciklie
Itu lah susah nsk percaya tapi apa yg di ceritakan buat susah juga utk tidak percaya.. sebab kita tak nampak

zino said...

Kartini

itu nla kan.. actually ada banyak lagi zino dengar kes yg macam ni..