Friday, October 12, 2018

BUKU ABAH DAN MAK POI ICELAND .. PART 1

assalamualaikum

Wah lama nya blog ni sepi tanpa berita .. jom la kita meriahkan semula dengan berita terkini lagi sensasi hehe

Bila abah melancarkan buku pertama lebih sebulan yg lalu ramai yang terkejut.. tak ada warning tak ada bayang2 (tapi ada juga abah sebut nak buat satu projek besar) tetiba meletop sebuah buku ala ala travelog dengan tajuk yg di katakan mencuit hati sesiapa yg membaca nya 

ABAH DAN MAK POI ICELAND DAN UK

ada juga yg payah nak menyebutnya terutama perkataan POI .. orang NEGORI cepat lah tangkap tapi kalau yg tak biasa jumpa perkataan tu ada yg menyebut bunyi nya jauh pegi nya dari makna asal hehe .. di situ lah bermula ke istimewaan buku ini.. Ia menjadi tanda tanya.. tapi soalan yg lebih besar ...

" betul ke abah ni boleh menulis ? ada qualiti ke? best ke cerita abah ni? ehh tak sangka engineer yg dulu bergelumang dengan besi dan konkrit ada darah seni utk menulis!!! wow !!!" 

bagitu lah pesepsi awal yang abah terima... dalam hati abah lagi lah dap dup dap dup menunggu respond pembaca.. takut juga indah kabar dari rupa.. maklum lah siapa lah abah hehe..

MACAM MANA TIMBUL IDEA MENULIS BUKU? 

abah terima banyak pertanyaan dari kawan kawan , bagaimana timbul idea utk menulis buku ni? entah... tup tup dah siap satu buku hehe.. 

Jom kita imbau sejarah sikit sebelum abah jawab soalan tu.. atau ada jawapan dalam kisah ini nanti .. Walaupun sejak sekolah dulu subjek yang abah suka matematik dan sain tapi abah juga suka menulis. Zaman abah dulu mana ada blog mana ada fb mana ada internet semua ni . yang ada kertas pen dan stem hehe.. Dulu abah ada ramai sahabat pena mungkin di situ mula nya kecenderungan untuk menulis. kita tulis dan kita pos lepas tu kita tunggu posman . seminggu dua minggu sebulan atau ada kalanya berbulan2 baru kita terima balasan . dan kita menulis lagi.. masa tu abah ada rakan di seluruh negara sehingga sabah sarawak .. 

Bila datang dunia blogging abah terus kan hobi menulis dan membaca tulisan kawan2 lain .. melompat dari satu blog ke satu blog.. ada blog yg mesti singgah kerana tertarik dengan gaya tulisan nya . ada blog yg penuh dengan ilmiah dan nasihat ada blog yg penuh kisah sedih yg boleh buat kita sama bersedih.. ada blog yg makan makan makan... hehe macam blog abah juga lah.. kita baca kita belajar dan kita menulis.. 

Bila wabak FB menyerang , masing2 mula meninggalkan blog sedikit demi sedikit sehingga ada yg lupa kat mana kunci blog di letak hehe ada segelintir yg masih menulis tapi ramai yg dah serender.. dulu masa duduk oversea teman setia nya blogging.. bila dah balik Malaysia.. tetiba dah tak ada cerita nak tulis.. dulu student banyak lah story bila dah kerja ni rutin dah jadi biasa.. hehe

Namun bagitu Abah terus menulis walaupun tidak lagi serancak dulu.. ada mood rajin ada mood tak berapa nak rajin.. bila abah melancong kemana mana mesti abah rakam di sini . Bila keluar makan tempat yg best2 kongsi kat blog.. walaupun sekarang dah tak ramai yg baca sekurang2nya untuk kenang2an di masa depan atau bacaan anak cucu satu hari nanti. 

Perjalanan abah ke ICELAND juga abah rakam di sini..  ramai yg singgah membaca . tetiba rating blog abah mencanak naik.. perasan je lebih ni dan di situ lah mula timbul idea utk membuku kan nya..

Ok kita stop dulu.. esok lusa abah sambung.. bagaimana angan2 jadi cita2 dan akhirnya jadi kenyataan. 

BERSAMBUNG






No comments: