Tuesday, October 16, 2018

nostagia KEM SUNGGALA

NOSTALGIA KEM SUNGGALA.

Semasa kayuhan Avillion Culture ride 2018 di Port Dickson baru2 ni (ahad lepas)  laluan kayuhan merentas satu kawasan yang sangat familier buat abah satu ketika dulu. Loop laluan melalui Kg Baru Sri Rusa dan Kem Sunggala.. Secara spontan kenangan tahun 70'an mengamit ingatan.

Abah pun berhenti di tempat yg kami adik beradik selalu datang setiap kali di adakan upacara kawat tamat latihan.. sedang abah leka mengambil gambar papan nama tu ( tepi jalan je pun ) seorang anggota tentera kelihatan berjalan ke arah abah sambil menunjukan isyarat jari tidak boleh mengambil gambar. Abah pun selamba je menyimpan hp mengeluarkan air utk minum .. dia berhenti tidak lagi berhajat utk mendekati abah. Di padang kawat abah tengok ramai tentera sedang berbaris .. sama ada latihan atau satu upacara sedang berlaku.. dan terdengar dengan lantang suara tentera yg memberi arahan... suara itu lah yg mengingatkan abah kisah 50 tahun yg lalu.

Jika abam askar itu datang menghampiri abah... abah akan ceritakan ini kepada nya...

Ayah dulu seorang tentera, mula mula bertugas dalam RAF Singapura di zaman Singapura masih sebahagian dari Malaysia. apabila Singapura terpisah dari Malaysia .. ayah menamatkan perkhidmatan di sana dan balik kampong. Agaknya nya kalau ayah kekal bekerja di sana abah dah jadi warga Singapura hehe.. lama ayah buat kerja kampong (menoreh getah dll ) utk menampong keperluan kami sekeluarga..

Bila berlaku darurat (atau sebelum) ayah mendapat tawaran memasuki askar melayu di Port Dickson. Sejak itu juga kehidupan kami adik beradik berubah.. Mak mengikut ayah ke Port Dickson kami adik beradik tinggal bersekolah di kampong bersama uwan.. ayah juga sempat bertugas di serata tempat seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Di Port Dickson ayah menyewa di kampong Sri Rusa.. (kampong Isa Samad. ) dan apabila setiap kali cuti sekolah kami ke sana duduk bersama mak dan ayah.. Anak2 tuan rumah yg mak sewa dulu tu jadi kawan sepermainan kami ( kadang kawan bergaduh juga)  . dan Kem Sunggala juga kawasan rondaan saya bersama abam Mat.. (anak Cik Som tuan rumah ) dan padang kawat tempat abah ambil gambar tadi juga tempat yg selalu kami ada setiap kali majlis tamat latihan.. tugas terakhir ayah ada lah sebagai jurulatih kawat di padang ini.

Jeritan perintah atau arahan ayah bergema di seluruh padang.. pelatih2 yg mendengar menjadi gerun ..  kami anak2 ayah apalagi.. kecut perut.. hehe sekali ayah jerit memanggil kami balik (ayah cukup pantang ) bila waktu magrib kami masih berkeliaran di luar.. Bila jeritan ayah bergema kami mencelinap balik senyap2 pegi mandi dan bersiap.. seminit pun tak berlengah..

ada banyak lagi peristiwa kami di sini... kaklong Sharifah Omar Otsman Omar Abd Rahim Omar ingat lagi kot ..? hehe.. busu Md Khamis mesti ingatkan hehe

mesti abam askar tu terharu dengan cerita abah ni hehe..


ini ayah abah.. masih sihat berusia lebih 86 tahun.


ini arwah Uwan.. terlalu banyak jasa Uwan dengan kami adik beradik..


ini lah rumah tempat kami di besarkan


Di belakang ni padang kawat tamat latihan.. tempat yg kami selalu datang menyaksikan askar tamat latihan 

3 comments:

Kakcik Seroja said...

Cantik rumah Abah. Saya suka dengan keadaan sekelilingnya yang luas dan terjaga rapi... :)

zino said...

aminnn tq kakcik..

Aman said...

Tempat ayah abah n uwan bergambar ditempat yg sama...��