Thursday, May 21, 2020

Covid19 lockdown 21.05.2020

LOCKDOWN
hari ke ?  21.05.2020
2? Ramadan. 1442H

Assalamualaikum

Tahun 2020 merupakan tahun yg sangat bersejarah bukan sahaja utk kita semua.. malah sejarah dunia, terutama sekali kita umat Islam . Tidak berlaku sapertimana kita bayangkan. Manusia merancang Allah juga merancang dan perancangan Allah ada lah yang terbaik. 

Tak pernah terbayang dan terlintas dalan fikiran kita.. satu hari nanti kita tidak perlu solat Jumaat.. malah kita dah masuk entah minggu keberapa tidak ber solat jumaat.

Kita juga tidak pernah terbayang sebelum ini kita di larang utk solat berjamaah di surau dan masjid.. inipun entah berapa banyak waktu kita tidak berjamaah di masjid.. 😭😭😭 di tempat masing2. 

Bagitu juga solat sunat tarawih.. tiba tiba kita menjadi imam tarawih di rumah masing masing.. dan insyaallah bila kita menyambut hari raya nanti kita akan mendirikan solat sunat Aidil Fitri juga di rumah masing2.. dan yg paling menyedihkan perayaan tahun ini kita sambut di rumah masing2, tak boleh rentas negeri bermaana tak balik kampong , tiada juga ziarah menziarahi . tidak boleh bersalaman , tiada lagi tangisan peluk cium di pagi raya .😢😢😢

Dunia seolah2 terhenti bergerak.. kita sendiri pun takut utk kemana mana.. seolah2 musuh sentiasa ada mengintai dan menunggu peluang mendekati kita.. Kita tak percaya kepada semua orang.. termasuk diri kita sendiri.. semua orang ada lah suspek !!! Duduk di rumah ada tempat yg paling selamat utk semua... insyaallah..

Bersabar lah semua. bersabar lah.. kita mesti terima dan redho.. dengan apa yg berlaku.. semua yg berlaku ada lah satu takdir yg telah di tentukan. 

STAY HOME
STAY SAFE..

2 comments:

Nieda Ramly said...

selamat berpuasa.

Mulan said...

Bertabah lah semua.. Namun kurang pembaziran makanan di blh puasa ni & pencemaran