Saturday, May 2, 2020

covid19 hari ke 46

LOCKDOWN
hari ke 46   02.05.2020
selamat berpuasa.

Mulai 04.05.2020 kebanyakan sektor pekerjaan telah di benarkan beroperasi semula.. Disana sini rakyat menyuarakan pendapat dan pandangan masing2 tentang kerisauan sekiranya berlaku gelombang kedua wabak covid19. 

Tentu semasa kerajaan membuat keputusan pasti mereka juga telah membincangan isu kerisauan ni. di samping isu besar yg lain saperti apa akan berlaku  sekiranya sektor pekerjaan terus di tutup utk tempuh yg lebih lama. Dulu kita juga yg merungut kehilangan sumber pendapatan bila berkurung lama.. simpanan semakin berkurangan.. bantuan tidak mampu menampong semua keperluan.. 

Kita semua memang patut rasa takut dan risau.. satelah melalui perjuangan ini selama 45 hari... kita rasa kita telah hampir berjaya.. musoh semakin berkurangan walaupun belum hapus sepenuhnya.. dan kita telah selesa dan bersedia utk berjuang utk satu tempuh yg panjang.. sampai bila??

Tapi di satu pihak lagi.. mereka mungkin tidak lagi mampu bertahan .. pendapatan perlu di jana . industri perlu bergerak semula . ekonomi perlu segera di pulihkan.. jika industri lumpuh kita juga akan menerima kesan nya.. ramai yg bakal kehilangan pekerjaan. 

Bukan mudah utk membuat keputusan , mari lah kita jaga kita semoga hasil keputusan yg di buat win win kepada kedua pihak.. amalan baru sapertimana yg di sebut2 perlu di praktikan sepenuhnya.

1.0 Pakai mask setiap kali keluar rumah . (samaasa anda demam atau sihat)

2.0 Kerap mencuci tangan ( guna sanitizer atau sabun) setiap kali selesai apa apa urusan di mana2 premis di luar sana. ( pejabat ke pasaraya ke stesyen lrt ke restoren ke woksop ke dll) sebelum masuk ke rumah. ( sentiasa standby sanitizer ) 

3.0 Jangan korek lubang hidung , sentuh mata dan mulut sebelum bersihkan tangan.. ingat tu..( jangkitan virus boleh bermula dari tangan kita sendiri. )

4.0 Amalkan penjarakan sosial sepanjang masa bila berada di luar sana tak perlu la bila jumpa kawan lama,  nak bersalaman nak peluk2 dan laga2 pipi bagai.. (tak payah.. ) 

5.0 Elakkan ke tempat tempat yg sesak.. atau tempat perhimpunan. virus mudah merebak di kawasan sesak. 

Untuk menghapuskan Virus covid19 mungkin  mengambil masa yg lebih lama.. 6 bulan satu tahun tak ada siapa yg pasti.. sementara usaha ini di teruskan kita perlu memulakan kehidupan dengan NORMAL BARU.. 

Pesanan utk kakak

Berhati2 selalu semasa bertugas di hospital.. abah doakan kakak dan semua petugas di hospital sama ada yg berada di frontliner atau barisan kedua selamat dan terhindar dari gejala wabak covid19 insyaallah.

2 comments:

ewanthology said...

selamat mengamalkan habit new normal.
alah bisa tegal biasa.

gazzgazz said...

semoga covid-19 segera hilang dari muka bumi, semoga tahun ini semua dalam keadaan sehat wal afiat