Monday, August 13, 2012

balik kampong sebelum balik kampong

Assalamualaikum..

Pelik je kan bunyi tajuk tu..balik kampong sebelum balik kampong.. cam mana tu? hehe dan ini sebenar nya kami dah lakukan sejak bertahun dulu... kisah nya kami balik kampong seminggu sebelum balik kampong utk beraya... ok dah paham..?? hehe

macam minggu depan nak raya kan so minggu ni kami balik kampong utk mengemas rumah.. mengelap dan mengemop  lantai.. memeron sampah sarap di bawah tu dan segala macam kerja la yg patut di buat.. supaya minggu depan bila balik raya rumah dah sedia utk kami huni.. tak perlu nak mengemas bagai.. barang keperluan dapur masa beraya juga kami dah siap beli dan tinggalkan di kampong.. kueh raya pun dah sampai kampong hehe

kenapa jadi macam tu ??? 
abis tu nak buat macam mana , rumah tu kan tak ada penghuni.. dah lama kosong bila musim2 raya ni baru lah ada orang.. sesekali memang lah kami balik.. tapi sebab balik tu tak sekerap mana banyak ke habuk dalam rumah tu nak kena settle kan.. kali ni ada alang dengan kakak membantu .. ringan sikit bebas nya.. lepas je tugas selesai masing2 terus bergelimpang kepenatan.. termasuk adik.. selalu nya call mak masak utk berbuka.. tapi kali ni tak mau la menyusahkan mak.. dah dua kali pun berbuka dengan mak.. so mem masak ala kadar je lah tambah sikit dengan juadah yg di beli di bazaar ramadhan kat pekan LC tu.. cukup la.. 

Nasib baik juga Ipar zino dah balik sebelum ni mesin rumput.. kalau tak perlu lah zino bekerja keras .. so tinggal tugas zino memerun je lah ringan la sikit hehe.. ini pun kebetulan kampong zino tak ada lah jauh mana .. tak sampai 2 jam dah boleh sampai... dan kepada anda semua bila nak balik kampong nanti rancang perjalanan dengan baik.. ikut arahan atau nasihat PLUS waktu waktu perjalanan yg sesuai utk distinasi anda... tak ada lah HIWAY tu jadi sesak bila semua bergerak di waktu yg sama... 




ini lah bazaar ramadhan di kampong.. meriah juga dengan juadah yg di jual tapi tak le sebesar bazar ramadhan di KL .. jalan pun tak berapa sesak.. selain orang kampong yg datang beli .. pedagang yg macam kami ni lah yg balik hujung minggu datang beli.. yg di jual pun nampak menarik dan sedap2.. nafsu la katakan.. tapi kami beli yg patut2 je... 


memula memerun di bahagian depan lepas tu sambung di bahagian belakang... tapi asap dia pulak berkeputak.. nasib la jiran sebelah mengebelah tu tak ada kalau tak segan juga la kan hehe.. yang paling penting tak ada JAS yg datang sebu.. pembakaran terbuka.. alah bukan lama pun bila api tu dah nyala kurang la asap tu hehe


tak kenal ke  binatang apa ni ? macam soalan sain pulak hehe.. ini lah ulat gonggok.. kalau kat KL mana nak jumpa benda ni.. tapi kat kampong masih banyak lagi.. bila dah di kumpulkan sampah sarap tu banyak la ulat ni kluar sebab rumah mereka dah kena bongkar... kena lah dia cari tempat lain utk berlindung..


24 comments:

arahman said...

Sedih ye tengok rumah kampong tak berpenghuni......kesiannnnn

zino said...

arahman
nak buat macam mana penghuni nya jadi perantau....

nurazzah8 said...

Salam Zino..best nya kan rumah kampung...rindu nak memeron ..sebab kat Shah Alam ni mana boleh nak bakar2 sampah..maunya kena saman dek MBSA nanti ....hehehe

kalau balik kampung saya pun suka sapu daun2 yg berguguran dari pokok manggis kat belakang rumah mak lepas tu bakar.... best tengok asap berkepul2...habis nyamuk2 berterbangan lari ...huhu

Hidayah Bach said...

:)

baca entry mengemas2 lagi seminggu nih mmg buat dayah rasa semangat raya la..
hehe...

azi said...

Salam En. Zino...
Seronok kan beraya kat kampung...rumah pun cantik dengan halaman yang luas, malam raya nanti bila pasang pelita, lagi berserilah rumah tu....


saya pun dah penat mengemas rumah sendiri... sebab minggu depan dah nak balik kg...

aNIe said...

Salam Zino...dah agak dah dari tajuk tu...mesti zino balik kampung berkemas...dan tal lupa...memerun...hehehe

HyunJae A-Leya said...

sama lah kita, sy pun balik dua kampong sblm balik beraya di dua kampong hehehhe

erk ulat gonggok tu ape ehhh

zino said...

Nuraazah
dalam kawasan bandar jangan buat memeron ni.. tak pasal2 karam sing walia datang nanti.. hehe

zino said...

Hidayah..
memang sah nak raya ni.. hehe

zino said...

azi
selamat mengemas.. hehe

zino said...

anie
itu kat kampong la tu kat KL.. jangan cuba2 memeron belum sempat api padam JAS dah sampai depan pagar hehe

zino said...

aleeya
ini kena buka buku sain ni nak explain apa tu ulat gonggok hehe

zino said...

Aleeya

ini maklumat sain... Gonggok atau juga dikenali sebagai ulat gelato atau sepah bulan merupakan sejenis artropod dengan badan berbentuk silinder yang panjang. Badan gonggok mempunyai rangka luar (exoskeleton) dan terbahagi kepada antara 20 hingga 100 segmen yang bersambung-sambung. Setiap segmen mempunyai dua pasang kaki (kecuali segmen pertama selepas kepala yang tiada kaki langsung, dan beberapa segmen selepasnya yang mempunyai hanya sepasang kaki). Terdapat hampir 10,000 jenis spesies gonggok.

MystoryPic said...

SELAMAT HARI RAYA
saya dah 4 hari balik kampung.... balik kg sebelum semua org berebut balik kg... saya pernah beberapa kali sangkut jem sampai 16 jam... seronok dpt berbuka puasa ngan ma abah

ieda said...

yang penting moment utk balik kg memang menyeronokkan ;) happening .. travelling kan ;)

m.u.l.a.n said...

seronoknya nak balik kampung beraya kan.. tak sabar...

CT NoArIzAh ArIs said...

Salam..seronok beraya kat kg kan?..tak sama mcm kat bandar dan hingga ke hari ini sy sekeluarga tetap akan pulang ke kg sehari sebelum raya walaupun dah ada rumah sendiri di sini.

Selamat menyambut lebaran 1433H buat zino sekeluarga.

zino said...

Mystorypic
awal nya dah balik... bagus la tu dapat lama dengan famili..

zino said...

ieda
dulu berebut2 di puduraya.. lagi nostalgia.. hehe

zino said...

mulan...
balik beraya kat mana ?

zino said...

CT
beraya di kampong juga best

ckLah @xiiinam said...

Selamat hari raya Zino. Maaf zahir dan batin...

zino said...

cklah
selamat hari raya maaf zahir batin juga dari kami sekeluarga...

MulutPayau said...

salam aidilfitri utk Zino sklurga...Maaf zahir batin...