Sunday, May 12, 2013

Majlis cukur rambut..dan tahnik..

Assalamualaikum...dan selamat sejahtera kepada semua..

Ada yg kata cukur jambul... sebenarnya tiada istilah cukur jambul.. tapi perkara ni dah di jadikan semacam satu adat dalam masyarakat melayu.. sedangkan amalan yg perlu di lakukan adalah Aqiqah, cukur rambut bayi, tahnik dan memberi nama yg baik2.. 


Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Tarmidzi) manakala Amalan tahnik ialah memasukkan sesuatu yang manis seperti manisan madu lebah atau buah tamar yang dihancurkan dan memalitkannya ke lelangit bayi. Sebaliknya, cecair manis hanya disapukan ke bibir bayi dan bukannya ke dalam mulut sebagaimana yang disunnahkan oleh Rasulullah s.a.w.

Islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat. Sebahagian masyarakat Islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun. Tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa.

Majlis sederhana cukur rambut dan tahnik berlangsung di rumah angah tadi utk baby Altamisy Darwisy yg di hadiri kami anak beranak dan abah dan adik beradik kakngah saja.. majlis aqiqah akan di buat kemudian..

jom tengok gambar gambar....

ustaz memulakan acara

baby lena tidu

memasukan manisan 
kurma






 nak cukur rambut pulak

mencukur rambut baby..

baby relak je 

rambut baby yg bakal di timbang dan 
di nilai dengan harga emas yg akan 
di sedekahkan kepada fakir miskin

sampai ke sudah baby masih lena 
baik betull


17 comments:

Teena Tna said...

Baik nya baby ni, x nangis pun, elok je dia tidur..
Btw nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too. :)

insanbiasabiasa.blogspot.com

Angah said...

lena sungguh si kecik ni..comel

Murni Alfathunnisa said...

lebat rambut baby..takpe..nanti tumbuh rambut baru :-)

zino said...

Teena
tq ..datang le lagi hehe

zino said...

Angah
sampai ke sudah lena hehe

zino said...

Murni..
inshaallah..

Zareda Norman said...

Alhamdullillah.

Pok Li said...

Tertarik dengan budaya tahnik di Pantai Timur (Kelantan dan Terengganu) yang melakukannya selepas solat subuh

azi said...

Comelnya baby...

Ni cucu yang keberapa ...?

cikceriacorner said...

bagusnye cucu uncle..baik dia..rilek aje..heheh..cool...heheh

zino said...

zar
amin

zino said...

Pok Li

oo ye ke..

zino said...

Azi

no lima

zino said...

cikceriacorner

mudah nak mencukur nya

kasihibu said...

Sedang rancang majlis yang sama untuk anak sya yg ke5 ni insya'allah hujung bulan november lahirnya

zino said...

kasihibu
harap semuanya berjalan lancar..

ciK LyndaWawa said...

lah.. lenanya baby tu.. camtu ke.. kena timbang rambut? baru tahu...