Tuesday, November 12, 2013

malang tidak berbau

assalamuaikum dan selamat petang semua....


Tajuk tu menunjukkan sesuatu yang tidak baik telah berlaku.. kisah nya macam ni...

zino dan mem travel di lebuhraya timur barat menuju Kuantan, dan lebih tepat menuju Swiss Garden ..katanya ada bengkel yg perlu di hadiri.. sebelum pergi kenalah uruskan adik tidur di rumah "mama" dan urusan sekolah adik minta bantuan "mama" adik..

tepat jam 9.00 pagi kami memulakan perjalanan ke kuantan .. dan berhenti sebentar di hentian lancang utk menyelesaikan panggilan alam.. distinasi seterusnya RnR Gambang.. di jangka kan bila sampai Gambang dah tiba masa utk makan tengah hari.. Kawan kawan yg lain datang dengan menaiki bas.. dan ada yg datang dengan driver.. berjumpa di Gambang juga.. selesai makan dan solat kami ingin meneruskan perjalanan.. 

Bila saya masuk kereta utk start .. langsung tak ada bunyi.. kereta tak mau hidup.. ahh sudah.. tak kan rosak balik.. saya bertanya kawan kawan yg ada di situ kalau2 ada yg boleh membantu .. tapi masing masing macam zino juga tak berapa pandai pasal hal kereta ni tau drive je.. 

zino pun call AAM.. kawan yg boleh di harapkan masa kecemasan... mereka menerima dan melayan pangilan dengan sopan dan baik . memberikan penjelasan tindakan yg bakal mereka ambil.. rupa nya bila kes berlaku di hiway.. kenderaan rescure AAM tidak boleh masuk.. segala urusan di serah kepada pihak lembaga lebuhraya.. mereka kata akan hubungi peronda utk datang membantu...

satu jam menunggu.. dua jam menanti tapi kelibat peronda masih belum nampak.. zino hubungi AAM sekali lagi.. dia kata dah maklum peronda dan mereka sudah dalam perjalanan utk membantu.. kata nya ada dua kes lagi yg sedang di urus.. 

tak lama lepas tu sebuah kereta peronda sampai.. setelah bertanya kabar dan zino menjelaskan keadaan yg berlaku.. mereka terus membantu.. memula memasang cable utk buat jump start.. malang nya kereta tidak juga mau hidup.. langsung tak ada bunyi.. akhirnya mereka decide utk menolak kereta supaya boleh di hidupkan... dengan sekali tolak kereta zino hidup kembali.. alhamdulilah... tapi isu belum selesai.. starter yg rosak perlu di baikki.

petugas peronda mencadangkan zino kluar di tol lancang dan memperkenalkan dengan seorang makanik di kawasan tersebut.. bila zino call mekanik tu kata bila sampai tol call dia akan jemput.. cuma dia pesan jangan matikan injin.. semasa di lebuhraya pun peronda mengekori kami dari belakang utk memastikan kami selamat sampai ke tol gambang.

apabila tiba di woksop , dan di periksa fomen juga bersetuju starter yg menjadi masaalah.. kena tunggu kereta sejuk dulu baru la starter tu boleh di buka.. dan baru lah dia boleh kluar mencari sparepart.. sementara menunggu kami minum di restoren berhampiran.. penat menunggu.. penat berdiri.. 

kira kira jam 6 baru lah selesai.. kereta dah boleh hidup.. zino set GPS utk meneruskan perjalanan ke swiss garden.. duit yg zino bawa habis utk belanja tukar starter.. tanya mem ada duit tak.. takut juga kos yg di kenakan melebihi duit di tangan..jam 7.00 baru sampai hotel penginapan..penat.. letih.. lapar..satu pengalaman..

malam nya program telah bermula .. terpaksa juga gagah kan diri utk hadir....




8 comments:

Acik Erna said...

Alhamdulillah..harap perjalanan balik tak do masaalah

Zareda Norman said...

Dugaan...

zino said...

Acik erna

mudah2an ..

zino said...

Zar
betul tu

Angah said...

nasib baik ada talian hayat ye...

MOKCIK AZWA said...

Banyak cabaran nak ke tempat kerja sambil berhoneymoon ya..

zino said...

angah
betul kalau tak tidu situ la jawab nya hehe

zino said...

azwa

kena honeymoon di woksop sekali hehe