Sunday, May 4, 2014

Pengagkutan awam yg cekap.. episod satu..

Assalamualaikum... 

Sebelum pergi ada yg bagi tau nanti cuba guna pengangkutan awam di Seoul.. Kami sampai Seoul sabtu malam.. dan ahad free.. kami guna peluang utk mencuba pengangkutan awam di sana.. masa kluar tu kami naik taxi ke pusat bandar Gangnam.. sebab hujan renyai nak berjalan ke Stesyen.. Memang sepanjang hari hujan renyai dari pagi sampai ke malam.. 



kedudukkan stesyen tidah berapa jauh di antara satu sama lain.. makna nya walau di mana kita berada di kawasan bandar mudah untuk mencari stesyen transit .. lagi best stesyen transit juga merupakan pusat membeli belah.. shoppinh underground..




pada satu ketika kami bertanya2 tak nampak orang ramai di atas jalan raya.. bila kami masuk ke stesyen rupa nya meriah kat sawah tu.. dengan pelbagai produk di jual di dalam stesyen.. utk menggunakan MRT pun agak mudah... dengan berpandukan map perjalanan kita mudah bergerak dari satu stesyen utk ke distinasi.. line MRT banyak.. bersimpang siur di bawah tanah tu.. kita perlu bergerak dengan berpandukan nama laluan dan kod warna.. mesti tak sosek punya.. bila lah agaknya KL akan ada kemudahan seperti ini.. 







selain dari MRT bandaraya Seoul juga menyediakan perkhidmatan BRT.. iaitu perkhidmatan bas yg cekap.. bas menggunakan lane tengah jalan jalan yg Bandar Seoul utk menghubungkan satu tempat ke satu tempat lain yg tidak di liputi lalauan MRT.. dan kata nya percuma .. ia menggunakan lalaun khias yg tidak bercampur dengan kenderaan lain.. 






mereka juga menyediakan laluan pejalan kaki yg selesa luas dan selamat.. di antara laluan pejalan kaki dengan kenderaan dengan laluan kereta di pisahkan dengan penanaman pokok renek.. ini juga sedang di lakukan di jalan2 di KL tapi tak boleh nak sediakan laluan yg lebar macam kat sini..

Penggunaan sistem IT dalam pengangkutan awam sangat meluas.. kita boleh tau jadual perjalanan bas melalui app dalam HP.. malah kita boleh panggil perkhidmatan taxi hanya menggunakan perkhidmatan app dari hp.. masa nak balik tu mereka panggilkan taxi utk kami berdua sebab jadual pernerbangan balik tak sama.. sekejap je hantar mesej taxi dah tersedia ..

esok kita sambung episod 2

8 comments:

pena rozie said...

Mcm best jer. huhuhu....

anyss said...

Assalamualaikum,
Saya memang impikan sistem pengangkutan seoul diaplikasikan di Malaysia. sangat cekap, mudah, pantas. Depa ada 13 laluan MRT berbeza (siap bilang tu...). Ada bas mereka free kalau ke kawasan pelancongan tertentu tapi kena naik di lokasi tertentu sahaja.

silalah abah bagi idea canggih mereka ni untuk aplikasi dlm sistem kita walaupun nanti tak sepenuhnya boleh buat.

Unknown said...

Pengalaman merarik kan Abah Zino..
kita yg tenguk pun kagum dgn sistem mereka..ada harapan ke buat di Malaysia

zino said...

pena

saya pergi survay dulu hehe

zino said...

anyss

kita baru mulakan.. line MRT pertama lepas ni di ikuti line MRT circular.. masaalah kita RM nya tak cukup kita perlu banyak projek PPP utk mencapai impian..

harap erlaksana satu hari nanti

zino said...

nyanyisunyi

dengan usaha yg gigih tak mustahil utk di laksanakan.. kena urangkan pilitiking dan sama2 membina malaysia yg lebih maju

Nur said...

Bestnya tengok. Terus kan berkongsi citer ye Encik Zino. Dapat juga tahu tentang negara orang ni, walau pun kita tak sampai sana lagi.

zino said...

yati..
insyaallah.. ikuti sambungan nya