Sunday, December 6, 2020

CEP 15

 CEP 15


Tegas atau menyusahkan . 


Semasa bertahun tahun abah handle kerja kerja pengawasan ( kerja struktur) di tapak, bermacam macam kerenah abah jumpa. Struktur merupakan bahagian terpenting dalam sesebuah bangunan. Jika struktur gagal keseluruhan bangunan tidak selamat untuk di huni. Dan tugas se orang jurutera perlu memastikan kontraktor mengikut perincian dalam lukisan kontrak, dan menggunakan bahan saperti yg di nyatakan dalam lukisan atau dokumen kontrak. Sebarang penyelewengan akan memberi kesan yang buruk. Tapi sebahagian kontraktor ni ( bukan semua) try to cut corner , kalau bukan main kontraktor kerja sub kontraktor yang cuba sedaya upaya untuk memaksimumkan keuntungan dan menjimatkan kos. Abah selalu bertembung dengan keadaan atau isu isu teknikal yg cuba di sembunyikan ( cover up) dan tidak perlu buat semua atau kerjabaik pulih. 


Ada satu projek tu urgent, tarikh siap telah di tetapkan, kontraktor memang berkeupayaan untuk menyiapkan kerja mengikut jadual yang telah di tetapkan. Tapi walaupun urgent macam mana pun kepatuhan dan keperluan teknikal abah tak akan berkompromi. Ada satu kes tu tiang yg telah siap di konkrit mempunyai banyak honeycomb, ( berlubang lubang) bermaana kerja konkrit yang di buat tidak sempurna, belum sempat abah menilai keadaan tiang tersebut dan mencadangkan kerja kerja baik pulih yang perlu di lakukan dahulu, kontraktor ( pihak sub kontraktor) telah tampal simen plaster , menutup lubang tersebut seolah2 tiada sebarang kerosakan. Maka berlaku perbahasan hangat ( heat argument) antara abah dengan kontraktor, tapi abah tetap berkeras tiada kompromi dari segi kekuatas struktur. Agaknya terlampau marah sangat , tiang tersebut yang sepatutnya boleh di baik pulih terus di pecahkan semua. Ok lah lagi mudah kerja abah.. hehe.. 


Ada satu peristiwa lagi di projek lain, kontraktor tidak membuat persediaan sebagaimana yang di perlukan dalam lukisan tender. Kawasan yang mahu di konkrit luas, kebiasaan nya untuk struktur yang besar lantas aras tanah juga abah design sebagai suspended slab, utk mengelakkan berlaku keretakan lantai di masa masa akan datang. Perkara ini tidak di beri perhatian serious oleh pihak kontraktor semasa kerja kerja persedian formwork dan memasang besi. Ini kelebihan bila projek yg kita design kita yg awasi sendiri masa pembinaan. Sekali pandang abah dah dapat kenal pasti di mana kesilapan yg telah berlaku atau sengaja di lakukan. Tebal lantai tidak di sediakan sebagaimana tercatit dalam lukisan. Satelah di periksa secara detail memang sah kesilapan telah berlaku. Sedangkan masa tu semua kawasan telah di pasang besi, lori lori konkrit dan pekerja juga telah bersedia untuk memulakan kerja konkrit hnya menunggu greenlight dari abah. Habis semua kena marah termasuk staff abah sendiri. Kenapa sampai semua orang terlepas pandang. Mungkin juga ramai yang marah dengan abah kerana membatal kan kerja hari tu dan minta semua di rombak semula. Semua ini melibatkan kos dan masa. Tentu buruk akibatnya jika abah juga terlepas pandang , atau menaruh kepercayaan penuh dengan staff tapak membuat pemeriksaan tanpa counter check. 


Satu bahan binaan yang selalu timbul masaalah ialah kayu, kat sini abah bercerita dengan bahan kayu untuk kegunaan struktur, kerangka bumbung (dulu ) banyak mengguankan kayu, Dalam kejuruteraan kayu ni kita kumpulkan mengikut group, group A, B , dan C . Kalau group A saperti cengal ke, group B tu saperti kempas, group C abah dah lupa hehe. Kalau Kayu group A memmang mahal dan tak perlu di awet. Anai anai memang tak boleh gigit, patah gigi di buat nya, dalam kejuruteraan biasa nya guna kayu dari group B, kayu group C sesuai untuk buat perabut. Dan setipa grade kayu ni di pecah lagi kepada beberapa grade. Yang qualify untuk mengrade kan kayu ni bukan sebarang orang, ia di panggil timber grader, engineer bergantung kepada certificate yg timber grader keluarkan. Sendiri pun tak kenal kayu hehe. Banyak lah kes kes yang melibatkan kayu ni. Sijil grading palsu la, kayu tidak di awet dengan betul la , saiz tidak menepati dan macam macam lagi. Akhir nya engineer terpaksa buat perubahan bahan, kalau kita tengok di mana mana projek perumahan sekarang sedikit sangat yg masih gunakan kayu utk kerangka, semua dah beralih menggunakan bahan alluminium. 


Kadang kadang ada juga masaalah yang di lakukan oleh staf tapak abah sendiri. Zaman tu setiap kali ada kerja konkrit , perlu ada standing supervision, bermakna c.o.w perlu hadir di tapak sepanjang tempuh kerja di jalankan. Kontraktor ni bila ada staff DBKL segan sikit kot nak buat hal. Ada satu kes tu bila abah sampai ke tapak c.o.w “missing in action.. “ entah kemana dia pergi tak dapat di kesan. Masa tu mana ada kemudahan hp macam sekarang. Mula mula bersangka baik juga mungkin sekejap lagi sampai. Tapi hampir seharian abah tunggu dia tak sampai sampai juga. Dan kes hilang dia ni dari tugas bukan sekali berlaku. Abah letak memo di tapak pun tak di jawab nya . Akhirnya abah terpaksa ambil tindakan, tulis surat tunjuk sebab kepada dia dan salinkan ke pihak pengurusan. Semasa dia di panggil pihak pengurusan jabatan, abah tak di maklum ( tak di jemput masuk) abah di maklumkan kemudian, jabatan beri dia pilih, sama nak bekerja dengan DBKL, tinggalkan kerja partime di luar, atau meneruskan kerja partime dia tu sepenuh masa dan letak jawatan. Akhirnya dia pilih untuk meletak jawatan. Agaknya tentu kerja partime yang dia buat pada masa itu lebih lumayan, pasal tu dia tak kisah pun jika tertangkap hilang dari tempat kerja. Ada dua orang staff abah yg menerima surat tunjuk sebab yg sama dan kedua2 nya buat keputusan untuk berenti. Lama dah lost contact dengan mereka berdua ni. 


Ada satu joke yang bos abah sebut, engineer kalau mau di kenali jangan buat kerja elok elok, biar kan creck sana sini, nanti big bos mesti cari siapa engineer ? Kalau semua elok je , cantik kemas.. big bos akan cari siapa akitek? Hehe.. ( jangan marah kawan akitek abah hehe)

No comments: