Sunday, December 27, 2020

CEP 24

CEP 24

Jejantas pejalan kaki. 

Selain urusan iklan tepi jalan, iklan di bus stop dan iklan di papan tunjuk arah, ada lagi satu paparan iklan yg termasuk dalam skop kerja abah. Iaitu iklan di jejantas pejalan kaki. Malah membina jejantas itu juga sebahagian dari skop kerja abah. Ada syarikat yang sedia membina jejantas secara percuma untuk kegunaan orang ramai, asalkan mereka di beri hak utk mempamirkan iklan gergasi di jejantas tersebut. Cuma kadang kadang tu berlaku konfik antara lokasi stategi utk jejantas ( untuk kegunaan orang ramai) dan lokasi strategi untuk iklan selalu nya tak berapa matching. Lokasi yang di pilih syarikat kadang2 bercanggah dengan lokasi yang kami mahu ia nya di bina. So perlu ada penyelesaian menang menang.  Walaupun kos pembinaan jejantas ini agak mahal, tapi keuntungan dari fee sewaan ruang untuk iklan lagi lumayan. Pasal tu pemain industri tidak ragu ragu untuk melabur ratusan ribu ringgit untuk membina jejantas di lokasi lokasi tertentu . 

DBKL sendiri pun ada membina jejantas ni atas perbelanjaan sendiri utk kegunaan orang ramai terutama budak budak sekolah. Dan ada satu projek jejantas yang kami bina merentas lebuhraya, di area Sg Besi.. Kawasan tu sangat memerlukan sebuah jejantas untuk memudahkan orang ramai , bergerak dari kawasan perumahan di seberang lebuhraya ke kawasan pasar , stesyen LRT di sebelah sini lebuhraya. Sebelum jejantas di bina banyak kejadian kemalangan berlaku, apabila orang ramai mengambil risiko melintas lebuhraya di tempat yang tidak di benarkan. Abah sendiri menyaksikan penduduk berhampiran melintas bersama kanak kanak. 

Bila jejantas yang di bina sendiri oleh DBKL , caj sewaan di kena kan kepada mana mana syarikat yang memohon utk menggunakan ruang tertentu di jejantas tersebut utk memasang papan iklan. Iklan menjadi sebahagian dari lanskap bandar, dan warna warni Kuala Lumpur. Kalau kita lihat di mana mana ada iklan, di jejantas, di jambatan , di dinding2 bangunan malah di kawasan lapang yg strategi juga di dirikan struktur iklan. Ia nya berlaku di mana mana saja bandar di dunia ini. 

Ada juga jejantas pejalan kaki yang di sumbangkan syarikat konsesi lebuh raya sebagai syarat tambahan apabila mereka membina leburaya merentas bandar, kisah jejantas ni pun satu hal, Ada jejantas yang di guna kan sepenuhnya oleh pengguna ( kerana tak ada pilihan kot) tetapi banyak juga jejantas yang menjadi gajah putih. Bila tak bina jejantas orang ramai bising, bahaya la , DBKL tak prehatin dengan nasib rakyat la , bla bla bla tapi bila di bina , mereka masih melintas (membahayakan diri ) di atas jalan yang sibuk. Yang paling sedih jejantas yang di bina berhampiran sekolah.. tak ramai budak2 sekolah yang berminat menggunakan nya. Mereka lebih berminat untuk mengambil risiko melintas di atas jalan di bawah jejantas. 

Jejantas ni tinggi la , kaki tak kuat nak panjat tangga la, penat la , bahaya la dan macam macam alasan yang di berikan supaya tidak menggunakan jejantas. Tapi sebelum jejantas di bina mereka juga yang komplain kenapa tak di bina jejantas utk kemudahan orang ramai melintas, hehe pelik kan? Ok la ada beberapa buah jejantas yang di bina bersama kemudahan lif dan eskalater, apa jadi ? Tak sampai beberapa bulan kemudahan ini di rosakkan. Ramai penyamun tarbus yang mengambil kesempatan, mencuri apa saja yang boleh di curi dan merosakkan apa saja yang boleh di rosakkan.. Mentaliti sebahagia rakyat Malaysia ni memang anti sosial, anti segala2 nya , suka merosakan harta awam. Dengar kabar nya ada dua ( atau 3) jejantas yang bakal di robohkan kerana ia tidak memberi sumbangan apa apa kepada pengguana. ( tak ada siapa yg nak guna) .. 

Abah sendiri pernah merobohkan sebuah jejantas usang satu ketika dulu, sebuah jejantas besi yang agak usang agaknya di bina di zaman jepun dulu kot hehe , berkarat teruk dan telah berusia lebih 30 tahun, kos utk selenggara agak tinggi. ( jangka hayat dah sampai) Memula bos cadangkan cari je mana mana syarikat besi buruk minta dia turunkan dan bawa keluar jejantas tersebut FOC kepada DBKL. Memula tu ada satu syarikat berminat, tapi bila dia congak congak , dia kata nilai besi buruk yang ada dengan kos yang dia kena tanggung, ( utk meroboh) tak menguntungkan, dia minta DBKL top up hehe.. so akhirnya kami robohkan mengguanakan kepakaran dalaman di DBKL. Kerja kerja meroboh di mulakan tengah malam , apabila trafik berkurangan, tutup jalan sediaakn lencongan utk kenderaan yang sesat ke situ sebelum memulakan operasi.  Itu pertama kali abah  bekerjasama dengan pihak jabatan berkaitan, tak sangka mereka juga ada kemahiran tinggi untuk melakukan kerja merobohkan jejantas besi secara terancang. 

Bersambung...

No comments: