Friday, June 27, 2014

mantai..

Assalamualaikum..

beberapa hari lagi kita dah nak puasa... tak sabar rasa nya nak mula berpuasa semula.. semoga ibadat puasa kita kali ini ada lah yg terbaik yg pernah kita kerjakan.. insyaAllah..

Setiap kali menjelang puasa teringat kisah dolu dolu di kampong.. masa dulu sebelum tiba ramadhan.. biasanya sehari dua sebelum ramadhan akan ada majlis bantai.. apa benda mantai tu ? Mantai ini sekarang dah tak di amalkan lagi tapi tak tau la kalau ada kampong yg masih memegang tradisi ni.. zino melihat nya sebagai satu muafakat masyarakat kampong.. seminggu dua sebelum sampai ramadhan orang kampong dah buat persediaan utk mantai.. mengumpulkan sebanyak boleh nama nama yg nak berkongsi membeli dan menyembelih seekor kerbau atau lembu.. kalau kat kg femes kerbau la.. 

orang kampong dolu dolu lagi dah guno b enggeris ni.. dia sebut syer.. (share) ia itu jumlah yg perlu di bayar utk satu syer (bahagian) .. yg anak ramai atau ada rezeki lebih akan ambik lebih dari satu syer.. satu syer kalau tak salah dalam 10 ke 15 inggit je..masa tu.. tapi makin lama makin tinggi nilai nya bergantung kepada nilai semasa seekor kerbau dan berapa ramai yg ada dalam satu kumpulan tu.. 

sembelih kerbau di jalankan secara gotong royong.. sehingga lah sampai membahagikan daging sembelihan tu.. setiap satu syer akan dapat daging dan semua bahagian dalam kerbau tu di bahagi sama rata.. hati limpa paru2 tulang perut semua dapat sorang sikit .. tapi kepala dan tulang yg besar tu di lelong kepada sedara yg berminat.. berlaku lah proses lelong yg sangat meriah gurau senda gelak ketawa sesama sedara.. biasanya ini la masa sedara yg balik dari jauh yg ada kedudukan yg ada rezeki yg lebih mengambil bahagian dalam lelongan tu.. bukan utk menunjuk siapa yg lebih kaya tapi sama sama menyumbang supaya harga lelongan tinggi dan keuntungan itu di bahagi sama rata ..

itu la mantai mana nya.. selain masak daging mantai buat rendang dan lempap.. biasa nya ada lemang ketupat dan sebagai nya... itu dulu.. sekarang daging tu tetap ada masak masak tu masih ada tapi suasana bantai tu dah tak ada .. tak ada lagi dah daging syer.. tak ada lagi dah proses lelong.. tak ada lagi dah gotong royong menyembelih dan membahagikan daging .. nak daging kena beli kat simpang.. hehe




gambar google

3 comments:

MOKCIK AZWA said...

Salam Ramadan ya Zino dan keluarga..pertama kali rasanya Azwa dengar perkataan mantai ni..bagus juga dapat belajar satu perkataan hari ini hehehe..

Angah said...

Selamat Berpuasa Zino...

makcikkantin said...

selamat berpuasa abah...