Monday, November 23, 2020

CEP 4

CEP 4
Engineering solution. 

( banyak term engineering pos ni ) 

Perumahan awam di mana abah melapur diri untuk memulakan tugas sebagai Pembantu teknik ( TA) ialah Sri Sarawak. Projek di peringkat awal pembinaan, cerucuk (piling dah siap) kerja konkrit atas satu sedang berjalan. Di tapak ini telah di tempatkan seorang c.o.w berpengalaman lulusan Universiti Taiwan. Oleh kerana ijazah nya tak di ikhtiraf kerajaan, dia tak dapat jawatan jurutera. Abah banyak belajar dari dia. 

Jalan Kenanga masa dulu tak macam sekarang. Masa tu susah betul abah nak cari gerai melayu . Kalau ada pun jauh dari tapak. Di seberang jalan Hang Tuah ada sebuah gerai mamak dan sebuah surau. Sekarang surau dah di gantikankan sebuah Masjid yg cantik. Kalau abah tak keluar kemana di situ lah abah lepak masa rehat. Sekarang kawasan tu dah maju , sebuah gedung besar  Kenanga whole sale menjadi tumpuan orang ramai utk membeli pakaian.

Disetiap peringkat pembinaan terutama kerja kerja konkrit , perlu mendapat kelulusan jurutera baru boleh di teruskan. Kontraktor perlu mengemukan borang permohonan utk membuat kerja konkrit satelah semua kerja persediaan siap , formwork , kerja besi dll. Tugas c.o.w membuat pemeriksaan bersama sebelum melapurkan kepada jurutera. ( dengan borang2 tertentu. ) Satelah jurutera berpuas hati baru kebenaran utk konkrit di keluarkan. Setiap kali kerja konkrit perlu ada standing supervision. Masa ni c.o.w dengan kontrktor akan selalu " bergaduh" di tapak. 
 
Kalau tak salah ingatan abah semasa pembinaan sampai ke tkt 6 , ujian kiub konkrit utk kerja tiang di salah satu blok tu gagal. ( kekuatan tak mencapai kekuatan minima yg di perlukan) ujian kiub 7 hari gagal ujian kiub 28 hari juga gagal!!!. ini satu isu besar.. !!.. jurutera mengarah kan coring di buat kepada tiang2 yg terlibat.. utk menilai kekuatan in situ konkrit.. Kadang2 kiub test gagal tapi ujian kiub coring ok. Kali ni kiub coring pun gagal... Jurutera keluarkan surat arahan kepada kontraktor utk menghentikan semua kerja di blok tersebut dan mengarahkan kontraktor memecahkan semula 2 tingkat yg telah di bina. Satu keputusan yg sangat mengejutkan kepada pihak kontraktor. 

Dah tentu kontraktor akan mengalami kerugian yg tinggi jika terpaksa merobohkan 2 tingkat yg telah siap di bina dan DBKL pulak tidak mahu menanggong risiko jika kerja2 di teruskan dan tiang2 tersebut gagal menampong berat di atas nya. Entah berapa kali bincang dan mesyuarat telah berlangsung dengan pihak kontraktor mencadangkan beberapa altenatif utk menyelamatkan keadaan. 

Akhir nya pihak pengurusan dbkl dan jurutera bersetuju dengan cadangan kontraktor beserta dokumen2 sokongan yg di sediakan oleh pihak kontraktor iaitu dengan membina welded steel box column bagi menampong ( mengambil alih) fungsi tiang di tingkat itu. Tiang plat besi ini berukuran lebih besar dari tiang sedia ada tetapi jika tidak di teliti kita tak akan perasan. Tak ada gambar nak tunjuk hehe. 

Sepanjang kerjaya Abah ada juga beberapa kali berhadapan dengan situasi seumpama ini yang memerlukan satu  penyeselaian alternatif di buat  apabila  keadaan biasa tidak boleh di laksanakan.. ( akan di ceritakan bila sampai masa nya nanti. ) satelah lebih 35 tahun bangunan masih gagah berdiri. 

Abah tak tunggu sehingga pembinaan sri Sarawak siap sepenuhnya kerana abah mendapat tugas baru untuk mengawasi projek perumahan awam baru yang akan di mulakan di Sentul Utara. Kiranya dah lulus ujian latihan sambil kerja di Sri Sarawak. hehe. 

BERSAMBONG

No comments: