Wednesday, November 25, 2020

CEP 5

CEP 5

senario cara kerja masa itu.

Sentul Utara berbeza sama sekali keadaannya dengan Jalan Kenanga. Pada masa itu ( sekitar 1979/80) Jalan menuju ke Sentul Utara ni kecil je dan sekitar kawasan ni terdapat banyak rumah setinggan atau rumah kampong. Masjid Sentul di sebelah tapak projek. Daeah Sentul ni merupakan tapak bekas lombong bijih timah di masa dulu.  Tanah nya berpasir dan terdapat banyak tasik ( bekas lombong) di sekitar kawasan ni. Tetapi yang hebat nya banyak  projek perumahan DBKL  yg di bina di atas tapak bekas lombong. ( Hebat dan berani nya jurutera DBKL masa tu .) 

Sama saperti di Projek Jalan Kenangan dan kebanyakan projek yg sedang berjalan di tempat lain (di masa itu) , kerja2 konkrit di buat menggunakan site mix.. belum ada lagi syarikat ready mix ni. Di setiap tapak ( utk projek besar) kontraktor akan memasang silo simen untuk kegunaan di tapak. maknanya simen di beli secara pukal , bukan simen kampit. Konkrit pula di bancuh secara  manual.. Bancuhan yg biasa di guna dengan nisbah 1:2:4 . (grade 20)   Utk mengawal keseragaman konkrit merupakan satu cabaran besar kepada setiap kerani penyelia tapak, cow. Kadang2 terlebih air , kadang terlebih batu. Yang paling mudarat jika  terkurang simen... Bila bancuhan secara manual ni macam2 boleh berlaku.  Dari semasa ke semasa sample konkrit akan di ambil utk di buat kiub untuk ujian kekuatan. Malah setiap bahan yg di guna kan akan di uji dari semasa ke semasa. 

Kebanyakan pekerja binaan masa tu ada rakyat tempatan. Cina Melayu dan India. sedikit warga Indonesia. Rumah kongsi masih di benarkan utk di bina di kawasan tapak bina. Terdapat sebuah kantin utk pekerja .. Kami pun selalu lepak kat kantin pekerja ni. Biasanya kantin ni di kendali kan penduduk sekitar kawasan tapak bina. 

Teknologi tower crane pun masih belum meluas di Malaysia. Kebanyakan tapak menggunakan hoist frame utk mengangkut barang dan konkrit ke tingkat lebih tinggi.  Kebiasaan nya 2 atau lebih hoist frame di pasang di dinding bangunan yg sedang di bina. Bila bangunan semakin  tinggi hoist frame juga akan di sambung. ( kalau jumpa gambar abah tempek sini) 

Di projek baru ini abah di bantu seorang c.o.w ( orang lama) yang berpengalaman. Pak Cik ni  bekerja ikut buku dan tak boleh bertolak ansur dengan kontraktor. Berlalu beberapa insiden di tapak yg membuatkan penyelia pihak kontraktor hilang sabar dan hampir2 nak bertumbuk dengan pakcik ni. hehe. Dia punya berani lain macam. Pernah beberapa kali dia baling wheel barrow yg penuh konkrit ke bawah dari tingkat atas bila tak ber puas hati dengan bancuhan yg kontraktor sediakan.. 

BERSAMBUNG.. 




esok kisah student ITM buat latihan industri.

No comments: