Sunday, November 29, 2020

CEP 10

CEP 10 


Engineer superman 


Habis belajar abah masuk semula ke Jabatan Perlaksanaan Projek Khas, DBKL. ( JPPK) Sebelum ni abah dah sebut serba sedikit fungsi jabatan ni. Lebih kurang jabatan ni boleh di umpama kan satu konsyetium syarikat perunding . Dalam jabatan ni di penuhi pegawai teknikal dan kakitangan sokongan yang bertanggung jawab merancang ,merekabentuk ,menyediakan dokumen tawaran , mengawasi kerja kerja pembinaan dan menyerahkan projek siap kepada klien. Klien kami ada lah lain lain jabatan dalam DBKL , ada juga projek kami buat untuk Kementerian Wilayah dan pihak JAWI. Kalau kerja kami ni boleh letak caj perunding agaknya sekarang abah dah boleh beli banglo 5 tingkat hehe. 


 Tugas sebagai jurutera struktur di JPPK ni tak glamur, tak ramai yang minat dan tak di kenali kawan kawan di HQ. Mana tak nya kerja ni tak menonjol dan jarang berjumpa geng geng di ibu pejabat sana. Kadang kadang bila hadir mesyuarat pun sampai ada yg tanya awak ni kerja DBKL ke ? Tak pernah nampak pun hehe. Jurutera struktur bekerja sendiri. Segala benda urus sendiri. Tak ada pembantu , tak ada TA tak ada teknisen sendiri. Struktur kerja membuatkan keadaan jadi macam tu.  Nak sediakan lukisan struktur kena minta bantuan unit bilik lukisan dan nak mengawasi projek di tapak kena bantuan kerani penyelia tapak , siap projek dia akan berpindah ketapak lain .. tak boleh simpan sendiri hehe. Bila masuk je ke jabatan ni abah terus dapat projek baru untuk kerja kerja rekabentuk struktur dan menyediakan dokumen ( lukisan dan spec) sebelum boleh di serah ke jabatan perolehan utk proses tawaran. Bila dah lantik kontrak kena selia sampai projek siap. Di sini kami bekerja dalam satu pasukan. Kami panggil building team, ada akitek ada jurutera awam, struktur, elektrik dan mekanikal ada juruukur bahan dan ada juruukur tanah. 


Sebab apa abah letak tajuk engineer superman? Hehe.. Bila abah memula masuk ke jabatan ini dulu dia tak ada program aperentis ( atau program mentor) utk tunjuk ajak kita proses nak buat kerja rekabentuk ni. Masuk masuk je kita dah di anggap superman , boleh buat segala benda .. pandai pandai sendiri lah nak minta tunjuk ajak dari rakan rakan senior . Ada yg baik dan membantu tapi ada juga yg menyombong pandang rendah kat engineer baru ni.. semua kesah 2 tu abah akan ingat sampai bila bila tapi abah tak akan detailkan kat sini .. biar la rahsia. Hehe Masing ada kelebihan dan kelemahan sendiri. Teringat kata kata seorang sahabat abah dulu , dia di pindahkan dari jabatan lain ke bahagian struktur. Datang mengadu dengan kawan abah; 


I don’t know where to start , when i start i got stuck. 


Apa apa kerja pun kita buat atas minat dan kesungguhan , jika kita tak minat ia nya akan bertambah susah dan kita lambat belajar. Tapi jika kita berminat melakukan nya tiada sebarang kesukaran yang boleh menghalang kerja kita. Setiap cabaran itu ada kaedah untuk menyelesaikan nya. Dan ada kala nya kita kena berani melakukan benda baru , berani membuat engineering assumption dalam keadaan kekurangan data. Tapi ada ketika nya perlu berbincang semula dengan akitek projek untuk membuat pindaan yang sesuai supaya bangunan yg di rancang buildable , boleh di bina dengan selamat. Dalam kerja harian code of practice selalu menjadi rujukan, kitab utk engineer . Jangan keluar dari batas batas yang telah di tetapkan. ( kalau nak selamat la) ada rule of tumb yang boleh di jadikan panduan. Perkara utama yg perlu di titikberatkan ialah keselamatan awam, keselamatan pengguna setiap bangunan yg kita bina. Ok setakat ni agak2 dah boleh faham ke tugas struktur engineer ni ? Hehe. 


Secara kasar nya tugas jurureta struktur menyediakan kerja reka bentuk segala aspek pembinaan, bermula dari asas ( foundation) sama ada penapak atau cerucuk, struktur bangunan sendiri ( tiang rasuk lantai dan bumbung) , sistem bekalan air dalam bangunan , merekabentuk saiz tangki yg sesuai , ( tak cukup  air cari syabas ya hehe) rekabentuk longkang , jalan dan sebagainya . kerja rekabentuk ini kemudian di terjemah dalam bentuk lukisan supaya kontraktor boleh faham apa kehendak jurutera. Kan orang kata kalau nak mudah faham kena lukih... hehe . Dalam lukisan tu di tunjukakan saiz , panjang dan bilangan besi dan susunan nya bagi memudahkan kerja kerja pembinaan. Cuma rekabentuk jambatan abah tak ada pengalaman dan memang tak berpeluang pun cari pengalaman bidang tu. Ok cukup kot banyak banyak nanti pening nak fikir hehe.. apa yg abah boleh jamin seboleh boleh nya jurutera struktur akan memastikan kerja rekabentuk yang mereka lakukan keselamatan pengguna di beri keutamaan. Insyaallah.. bak kata mat salleh kerja rekabentuk akan di buat, 


To the best of my knowledge following the rule and regulation in the code of practice. Lain lain kita serah dengan Allah . Nanti abah tempek gambar gambar ( nak google dulu hehe) 


Bila dapat projek yg pelik pelik lain sedikit dari kebiasaan kami engineer biasa nya berbincang sesama sendiri dan bertukar tukar pendapat dan cadangan sebelum memulakan reka bentuk. Dan zaman memula kami bekerja dulu semua rekabentuk di buat secara manual !!! Boleh bayangkan tempuh masa yang kami perlukan utk menyiapkan satu satu kerja. Lagi besar bangunan lagi lama masa di perlukan. Komputer di perkenalkan beberapa tahun selepas itu. Itu pun pada mula nya berlaku rejection di peringkat awal.. maklum la sebut komputer  pun masing masing dah fobia hehe.. Dari typist hingga la ke engineer sendiri seram bila sebut komputer ni. 


BERSAMBUNG.. 

teknologi komputer di perkenalkan.

No comments: