Sunday, November 22, 2020

CEP 3

CEP 3
kerani penyelia tapak 

Abah melapur diri di Jabatan Perlaksanaan Projek Khas, JPPK , ianya merupakan salah satu jabatan teknikal yg ada di DBKL. Pada asal penubuhan nya, jabatan ini bertanggung jawab menyediakan perumahan awam utk warga kota. Kalau kita perasan ada banyak rumah pangsa 5 tingkat dan 17/ 18 tingkat  di merata tempat di Kuala Lumpur ni ada hasil kerja keras jabatan ini. Tetapi lama kelamaan jabatan ini juga bertanggong jawab utk menguruskan sebarang projek pembangunan milik DBKL.  Nanti saya akan sentuh sebahagian projek2 ini dan lain lain projek yg saya pernah terlibat di episod2 akan datang. 

Semasa taklimat oleh pengarah jabatan kami di beri dua pilihan, sama ada bertugas di pejabat sebagai pelukis pelan atau kerja di tapak sebagai kerani penyelia tapak.. ( Clerk of work , COW) abah pilih utk kerja di tapak.. konon nak cari pengalaman di lapangan dulu. 

JPPK bertindak sebagai  sebuah jabatan perunding dalaman utk DBKL. ( ini abah yg bagi gelaran) Apa tak nya , jabatan ini lengkap dengan semua pegawai teknikal yang di perlukan  dari pelbagai bidang utk menguruskan sebarang projek pembangunan yg di arahkan Datuk Bandar. Ada akitek ada Jurutera struktur , awam, elektrikal dan mekanikal,  ada juruukur tanah beserta pembantu teknik dan juruteknik ( pelbagai bidang) termasuk pegawai dan kakitangan teknikal bilik lukisan . Pendek kata JPPK boleh handle (secara dalamam tanpa perunding)  sebarang projek .

Dalam menguruskan satu2 projek , di tapak bina di tempatkan kerani penyelia tapak bagi mengawasi kerja kerja pembinaan menyediakan lapuran kerja harian, menghadiri mesyuarat tapak dan yang lebih penting memastikan kontraktor membuat kerja pembinaan mengikut lukisan kerja dan spesifikasi, sebarang ketidakpatuhan atau penyelewengan perlu segera di lapurkan kepada Jurutera atau akitak ( mengikut bidang masing2) . Sebelum perlantikan pembantu teknik , cow terdiri dari juruteknik , tapi bila ramai TA baru yg di lantik ( zaman saya ) skop kerja cow di perluaskan kepada TA yg berminat. Pengetahuan dan pengalaman kerja sebagai cow ni zero pada masa tu.. maklum lah fresh graduate..  

Ada banyak projek pembinaan yg sedang rancak terletak di pelbagai kawasan semasa saya melapur diri. Nama abah naik utk bertugas di Jalan Kenanga , ya itu di tapak projek perumahan awam 17 tingkat.. yg ketika itu telah pun bermula ( tapi masih peringkat awal) Di kawasan yg sama terdapat beberapa lagi projek perumahan awam milik DBKL. ( rakan2 di perumahan boleh bantu kot nama kan semua projek yg ada di kawasan ni tq 😁😁 ) 

Bersambung..

No comments: