Saturday, November 21, 2020

CEP 2

CEP 2 
Biasiswa Datuk Bandar

Masa mula2 masuk  UTM dulu.. ehh masa saya apply belajar dulu belum lagi di namakan Universiti Teknologi Malaysia , UTM .. tapi masih di panggil Institut Teknologi Kebangsaan ( ITK) .. setahun kemudian baru di naik taraf menjadi sebuah universiti . Nak cerita pasal biasiswa mula nya tadi tu..

Zaman saya belajar dulu terdapat banyak biasiswa dari pelbagai institusi yg membuat tawaran secara terbuka  di mana  kita boleh pilih. Ada biasiswa JPA ada biasiswa dari Kerajaan negeri dan ada juga tawaran dari syarikat2 besar saperti Petronas, bank2 dan sebagainya.. Dan ketika itu kita boleh buat pilihan nak apply biasiswa mana. Bayaran paling tinggi yg saya ingat Yayasan Sabah.. ( tapi khas utk orang Sabah bah ) Kerajaan negeri antara yg agak kecil nilai nya.. Pendek kan cerita abah pilih biasiswa Datuk Bandar..
Di sini bermula nya ikatan abah dengan Dewan Bandaraya Kuala lumpur

Rasa nya masa tu ( kalau tak silap la) semua pelajar bumi putra layak untuk mendapat biasiswa. Biasiswa JPA yg paling ramai.  Lagi pun pelajar pusat pengajian tinggi belum la seramai sekarang ni . Makna kerajaan masa tu masih mampu utk menampung semua. Cuma sekarang ni pemberian biasiswa terhad ( terpilih) manakala dan utk membantu pelajar2 yg memerlukan bantuan kerajaan menyediakan tabung pinjaman di bawah Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi National,  PTPTN  kepada setiap pelajar yg layak. 

Pembiayaan mencukupi utk yuran pengajian dan sara hidup. Saya tak perlu lagi meminta bantuan mak ayah di kampong semasa belajar.. pandai2 la adjust perbelanjaan bagi cukup. Alhamdulilah anak anak saya pun semua mendapat biasiswa JPA semasa mereka belajar kecuali adik. ( dapat pinjaman MARA) 

Sebaik tamat pengajian kami di arahkan utk mendaftar ( melapor) diri. Se ingat saya kami tak melalui pun proses temuduga untuk di terima bekerja.. maklumlah " anak" Datuk Bandar. hehe.. Ibu pejabat DBKL masa tu terletak di Bangunan lama sebelah bangunan Sultan Abdul Samad tu..( sepatutnya HQ kekal situ)  saya cuba juga cari tadi kalau ada gambar gambar lama tapi masih belum berjaya. ( ada tak yg rajin nak tolong carikan ? hehe)  Manakala jabatan Personal yg menguruskan kemasukan kami ( sekarang di panggil Jabatan sumber manusia) terletak di Bangunan Datuk Zainal di Jalan Ampang.  Dan Pejabat   di mana abah di tempatkan ( bangunan 3 tingkat ) berada di kawasan Flat Pekeliling tak jauh dari Bus Stand Pekeliling. Jabatan teknikal ini di  namakan Jabatan perlaksanaan Projek Khas. JPPK. Masa ni ibu pejabat DBKL di Jalan raja Laut yg sekarang ni masih dalam pembinaan. 

Semasa mendaftar bukan saja kami dari UTM  .. Datuk Bandar menawarkan biasiawa kepada pelajar dari pelbagai institut dan kolej.. terdiri dari pelbagai bidang. Dewan bandaraya masih baru masa tu. 

Perjumpaan dengan Datuk Bandar ( di rumah kediaman resmi di bukit Tungku. ) 

Bersambung.....

No comments: