Sunday, June 10, 2012

membeli belah....

Assalamualaikum.....

selamat malam sidang pembaca sekelian... ci wah perasan macam ramai je yg baca hehe.. tak apa kan nak berangan.. ? hehe ok lah.. kali ni zino nak berita topik yg baru.. masih berkisar kisah di tempat orang... tapi bak kata pepatah hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri elok lagi negeri sendiri.. ye ke? kalau nak banding emas dengan batu umpama langit dengan bumi.. tapi kenapa kita kata baik lagi negeri sendiri?? fikir fikirkan la... 

Sebagaimana yg pernah zino cerita kan.... rakyat Thailand sangat kretif demi survival mereka... bukan lah kata orang Malaysia tak kreatif.. tapi mari kita lihat apa yg mereka lakukan utk menarik pelancong datang ke tempat mereka... datang utk melawat dan datang untuk berbelanja... sebelum ni zino dah sebut... makanan pun menjadi daya tarikan kepada sesiapa yg datang ke sana... hasil kerja seni juga boleh menghasilkan pendapatan lumayan kepada penduduk sana.. kali ni zino nak bercerita produk yg lebih umum... pakaian.. siapa yg tak kenal orang Thailand sangat pandai meniru pelbagai jenama pakaian yg terkenal dan di jual dengan harga yg murah... sehingga orang tak akan tau sama ada produk yg di beli tu original atau pun tiruan.. dan kepada setengah orang apa dia kisah... asal dia dapat guna jenama yg mewah yg tak dapat di beli di tempat lain...

Kepada industri di Thailand kemungkinan itu bukan satu kesalahan ... sesiapa saja bebas berniaga dan menjual sebarang jenama... kepada pemilik jenama tak tau la kalau itu salah datang la serbu dan rampas.. tapi nampak nya industri tetap berkembang dan di sukai ramai... cuma terpulang kepada penerimaan pembeli.. yg penting ia nya berkualiti dan murah... harga yg di tawarkan ada kala nya tak masuk akal.. murah sangat .. macam mana mereka lakukan.. berapa kos sebenar satu produk.. berapa kos upah dan sebagai nya.. perkara ini la yg patut kita pelajari dan di bawa ke dalam industri kita... menawarkan harga barangan dengan satu nilai yg membuatkan orang akan datang lagi mencari... tetapi berkualiti... kat tempat kita kalau nak yg berkualiti mesti mahal.. yg berjenama mesti cekik darah.. tapi kadang tu kualiti masih boleh di pertikaikan... kadang2 tu letak harga yg tak masuk akal mahal nya.. konon jenama terkenal.. 

so masih kah kita berpegang kepada pepatah di atas tadi ? hehe.. kalau tak nanti ada pulak yg kata dah berpaling tadah kan hehe.. ok lah cerita banyak tak guna jom kita jalan2 di gerai2 jualan di sana dan pilih lah sendiri ya hehe



lukisan minyak yg di pamir utk jualan..


dalam proses menghabiskan baht hehe


pelbagai barangan ada.. pilih je


dekat la kalau nak hehe


design yg sangat menarik..


mengahasikan karya seni 


bahan buangan yg di tambah nilai..


pelbagai desihn memperkenalkan produk tempatan..


sayang nak pakai baju tu... 


sama macam kat Malaysia.. tapi harga tak boleh lawan..


kipas.. bila panas hehe
sekian.....terima kasih sudi membaca... baca ke? hehe

11 comments:

Kengkawan said...

Kualiti?

azi said...

En.Zino...
Semuanya cantik-cantik hasil tangan diorangkan...macam lukisan dan beg tu..saya pun tertarik

Mesti Mrs. zino banyak dapat buahtangan dari Thailand kan...he..he..

Acik Erna said...

Kalau. Dah kato mutah mesti banyak boli tu.hari2mem boleh ghanti beg

m.u.l.a.n said...

gerraammm nya tengok semua tu..

zino said...

andak
pakngah ada beli beberapa helai baju.. puas hati qualiti nya..

zino said...

azi..
ada sikit je hehe

zino said...

erna
hari2 tukar biar betol hehe

zino said...

mulan
nanti boleh la plan ke sana hehe

MOKCIK AZWA said...

Yang penting ada buah tangan di bawa balik tanda ingatan kan..kalau hari2 mau tukar henbeg mau kopak poket boss hahahaha..

Ayang Anim said...

cantik2 nya... bila la anim nak dapat pegi sana...

Irfa said...

baca ;)