Thursday, June 21, 2012

pasar borong...

Assalamualaikum....

Pasar borong? apa punya cerita ni?? siapa yg stay kat Selayang pasar borong ni tak ada cerita la... kalau ada pun pasal sesak nya bau nya sampah nya dan segala2 nya... lebih2 lagi pasar borong yg lama tu... teringat kisah dulu2 kalau balik le dari lawatan ke Pasar borong.. mesti ada akan perasan.... bau pasar tu menusuk kalbu sesiapa yg berdiri berhampiran.... tapi ini ada kisah lain...

Zino berkesempatan melawat sebuah pasar borong berganda2 lebih besar dari pasar borong Selayang tu.. sebuah bangunan pasar dia boleh memuatkan 2 atau tiga buah pasar borong kita... dan mereka bukan ada sebuah bangunan tapi beberapa buah bangunan yg sama besar... zino tak tau saiz sebenar bangunan tu tapi secara rambang kami telah buat ukuran sendiri.. berdiri di tengah2 pasar tu mengambil lebih kurang 97 langkah ke tepi... setiap langkah zino ada dua kaki kot... so average saiz bangunan tu 388 kaki.. persegi.atau 120 meter sq. so boleh bayangkan padang yg kita lari 100 meter tu... lebih kurang tu le saiz setiap bangunan.. sehingga pekerja kat dalam tu guna moto utk pergi dari satu tempat kesatu tempat.. dan nak menurunkan barang kena bawa lori kecik tu masuk terus.. 

jom kita tengok...



salah sebuah bangunan di ambil dari dalam kereta..tak dapat nak fokus penuh kerana bangunan nya besar..


satu pemandangan yg unik..


nampak macam ringan je dia tolak..


rambutan siam..


manggis dan langsat ... semua ni buah2an tempatan...


meleleh air liur tengok ni. hehe


jambu batu....


anggur se anggur2 nya....


dekat sikit...


close up.... sedapppp nya...


buah apa tu ?? alamak lupa pulak nama nya tapi kira sedondon dengan model tu hehe


petugas menyisih lada...


lori di benarkan masuk utk unload...


kacang sekacang2 nya.....


dia bukan bertugas di sini hehe


kalau nak beli pun boleh bawa lori masuk kot...


asparagus...


saja nak bagi gambaran besar nya bangunan.... sayup je kat hujung tu...kalau kita pernah ke pasar borong Selayang tu boleh la bayangkan keadaan dalam pasar ni... setiap banguan menempatkan produk berlainan.. sayur ke buah2an ke dan bermacam produk pernatian lain.. yg di kumpul di pasar kan semula utk seluruh rantau Thailand... 

terima kasih kerana sudi membaca.. atau melihat gambar hehe .. sebelum berpisah zino nak ucapkan selamat datang dan terima kasih kepada mahfudz dan siti bumz kerana sudi follow.....

16 comments:

Zareda Norman said...

anggur siam ni memang manis rangup lazat berkrim disukai ramai.. Tak tahuah ubat apadigunakanboleh jadi cam tu.. Klu pi padang besar wajib beli anggur siam ni

cikceriacorner said...

salam uncle...bestkan kat pasar borong mcm2 ada..harga pon murah2..heheh

Irfa said...

masa tgk gambar igt kat mesia sekali thailand daaaaaaaaaaaaaaa
anggur tu menggiurkan

kasihibu said...

meriahnya...
pstss.. mana anggur untuk sya?

m.u.l.a.n said...

woaahh.. besar betol tu..

zino said...

zar
anggur dia enak sekali hehe

zino said...

cikceria
lama tak nampak?? mana menghilang... harga sangat murah tapi kena beli berbakul2 hehe

zino said...

ifra
kalau nak boleh oder zino ada ejen kat siam sana hehe

zino said...

kasihibu
berapa bakul nak? hehe

zino said...

MULAN
jom bawa lori boleh borong hehe

ieda said...

huishh kalau ke pasar borong nie .. suke je .. rambang mate ..
dimana2 lahh
akk dah pernah sampai ke pasar borong selayang nie .. memang banyak pilihan ;)

ckLah @xiiinam said...

Anggur seanggur-anggurnya! Hehe...
Pak Zino borong apa?

Borong-seborong borongnya? Hehe

zino said...

ieda
borong jangan tak borong hehe

zino said...

cklah..
kalau nak borong kena lah lori se lori2 nya hehe

nurul sakinah said...

Ada taknombor pemborong buah-buahan tu?

nurul sakinah said...

Ada taknombor pemborong buah-buahan tu?