Wednesday, September 20, 2023

LAMO TAK BOSOKO Episod 11

BANDAR ZURICH

Selesai shopping di Luzern kami di bawa meronda di bandar Zurich. Zurich terletak 55 km dari Luzern. Zurich terkenal sebagai sebuah pusat global banking. Biasa kita dengar kalau nak selamat simpan duit di Switzerland.Simpan kat sini lah.  Kerahsiaan akaun terjamin.. itu pun bagi mereka yg ada berjuta juta la yg rasa macam tak selamat di simpan di negara sendiri.. Zurich terletak di bahagian utara Swiss, merupakan bandar terbesar di Switzerland. Kalau nak betul betul shopping datang ke Zurich.. Kena bawa berjuta juga baru puas hehe.

Di tengah bandar Zurich terdapat sebuah tasik , apa yang menarik perhatian abah, Tasik di Zurich ni dan lain lain tasik yang telah di temui sebelum ini.  airnya jernih dan bersih.. Nak bandingkan dengan tasik atau sungai di negara kita .. jauh sangat beza nya. Tertanya tanya juga macam mana mereka boleh kekalkan air tasik tu jernih dan bersih. Dalam bandar lagi tu .Benda ni patut kita datang belajar , sejak bila mereka dapat membersihkan air tasik tu.. malah boleh mandi manda dalam tasik. Harap harap projek river of live yang kita buat di Kuala Lumpur, dapat membersihkan sungai Klang dan Singai Gombak yg mengalir ke pusat bandar. Kalau tak dapat bersih sampai boleh mandi pun at least boleh di sentuh celop kali dalam air tu. 

Mesin masa matahari , cuba tekan pukul berapa tu

Banyak bangunan lama senibina nya cantik. 

Kita datang untuk window shopping je hehe

Tertarik dengan kemudahan pengangkutan awam yg di sediakan di kawasan bandar, Tram bagi memudahkan pergerakan dari satu kawasan ke satu kawasan. Tram lagi praktikal utk kawasan bandar. Dulu ada juga ura ura nak melaksanakan projek tram di Kuala Lumpur, tapi tak menjadi kenyataan. Tak ada hala tuju kursus utk mengkaji dan melaksanakan nya.. Pihak pihak yg berkaitan lebih berminat utk menyediakan LRT dan MRT. Banyak faktor yg boleh mempengaruhi sesuatu keputusan dasar, sistem pengangkutan yg sesuai di laksanakan di satu satu bandar. Ada juga di antara kami yg mendapat pengalaman utk bersiar menaiki tram. Abah je tak naik.



Tram berkongsi laluan dengan kenderaan lain. Tapi tram akan mendapat 
right of way untuk lalu. 

Seronok tengok air tasik ni. Jernih dan bersih

Satu lagi view

Nak berenang pun boleh.. 

Senang itik2 tu nak tangkap ikan, boleh nampak ikan berenang 
di bawah tu. 

Selfie satu

Kalau ada kedai kopi kat tepi tasik ni kan best. 

Sekali lagi kami cari kedai makanan islam di bandar untuk lunch. Perut pun dah lapar maklum lah hari ni banyak berjalan. Bila tengok menu ada nasi.. abah terus oder nasi kakak oder pizza.. Alhamdulilah yang penting kenyang utk meneruskan extiviti seterusnya. Kami tak shopping di Zurich.. kalau sesiapa nak mencari barangan yg berjenama , cari kat sini jam ke, beg ke atau barangan berjenama lain semua ada di sini.. abah tengok dari jauh je la hehe.. 

Alhamdulilah jumpa nasi. 

Jetty dan boat..





Dalam bandar ramai yg berbasikal 

BERSAMBONG


2 comments:

Mulan said...

Best nya trip Abah. Kami pergi dulu lebih 10 tahun, berbeza dari sekarang.

Anonymous said...

dah nak kena repeat tu