Thursday, June 7, 2012

makanan sebagai produk pelancong..

Assalamualaikum....

Apa kabar semua.. dah dinner kr? itu kalau baca blog zino ni waktu malam.. kalau baca masa lunch soalan ni kena lah pinda sendiri dan jawab sendiri.. hehe.. kisah kali ni ada kaitan dengan makanan.. saya perhatikan rakyat Thai ni penuh dengan kreativiti... dengan penduduk yg ramai.. kata nya 65 juta... mereka perlu kretif utk mencari rezeki.. kerajaan mungkin tidak mampu utk menyediakan pekerjaan kepada setiap penduduk nya.. maka kerajaan menyediakan enviroment yg kondusif utk kreativiti supaya ia boleh di jadikan satu produk pelancong yg boleh di pasarkan.. dan di sukai..

malah produk yg berasal dari Thailand ini juga telah tersebar ke seluruh dunia dan di minati ramai... nak tanya anda suka Tomyam?? suka ?? betul suka .. zino pun suka hehe.. tau ke apa makna tom yam tu... ?? tom tu makna nya proses merebus... (boiling proses) manakala Yam tu bahan masakan yg rasa masam2... bila di gabungkan jadi lah sejenis masakan yg panas dan rasa masam.. betul ke? hehe tapi yg penting tomyam sangat sedap hehe..

Tomyam yang berasal dari Thai dan laos telah menjadi sejenis masakan yg di gemari di Malaysia singapore dan Indonesia... ada ke masakan Malaysia yg menembusi pasaran seumpama itu dan menjadi kegemaran rakyat di tempat lain..?? bila zino berkesempatan melawat Chiang Mai dan Bangkok baru2 ni .. menu makanan yg di hidangkan setiap kali mesti ada Tomyam..tomyam ni pulak rupanya ada beberapa jenis mengikut kaedah persediaan .. cerita pasal tomyam ni buat meleleh air liur je hehe.. 

kalau kat tempat kita asam pedas sininem dengan melaka.. kalau ke melaka jangan lupa asam pedas... tapi tak ada pulak dengar cerita kalau ke Seremban jangan lupa ikan salai masak lemak... atau gulai lemak cili api... ada le jual i mana mana tapi makanan tu tidak menjadi ikon yg orang ramai mesti pilih.. macam Tomyam di Thailand.. di pepularkan sebagai satu produk pelancong... pendek kata orang yg datang ke Thailand kalau tak cuba Tomyam macam tak  pegi Thailand la hehe..



















sekian utk kali ni.... lepas ni kita jumpa dengan kisah yg lain pulak ya.. bye....

9 comments:

kasihibu said...

tengok gambar tomyam dan cara entry di tulis pun buat sya kecur mulut ;p

Tie said...

Hoho.. kalau pasal bab makan ni memang Tie sokong, :)

Angah said...

angah suka makan tomyam seefood..slurpp

Zareda Norman said...

tomyam lemak thai paling sodap hehehe

zino said...

kasihibu
lepas ni boleh la masak tomyam hehe

zino said...

Tie
terima kasih memberi sokongan hehe

zino said...
This comment has been removed by the author.
zino said...

angah
zino suka kueh tiew tomyam

zino said...

zar
zino firstime rasa tomyam lemak... di ching mai hehe