Wednesday, July 4, 2012

Mak tih dalam kenangan..




Assalamualaikum....

kali ni zino nak zino nak buat entri khas utk Maktih.. Mak sedara yg mana zino pernah penumpang kasih satu masa dulu... Mak sedara yg sangat baik hati dan tak pernah marah.. walaupun zino masa kecik dulu banyak kerenah..

Untuk pengetahuan kenkawan semua maktih adalah kakak kepada mak zino.. mak zino merupakan yg bongsu dalam 6 beradik... sekarang tinggal mak dengan mak andak.. masa kecik2 dulu... masa tu zino sekolah rendah lagi.. mak ikut ayah merantau.. kami adik beradik tinggal dengan uwan, ada orang panggil nenek.. bila dah tinggal dengan nenek kami kena hidup berdikari.. segala nya kena urus sendiri walaupun zino ada seorang kakak tapi kakak hanya tua setahun je dari zino... kami sama sama membesar masa sekolah dulu.. 

Rumah uwan (sekarang rumah mak) dengan rumah maktih tak jauh pun .. entah bila mula nya zino pun tak berapa ingat tapi zino lama duduk dengan maktih.. masa tu rumah kg lagi... maktih hanya ada sorang anak pempuan... iaitu kakak sepupu zino la.. sebagai orang kampong semasa muda nya maktih membuat pelbagai kerja .. menoreh kesawah dan sebagai nya utk menyara hidup.. maktih juga ibu tuggal.. zino tak ingat bila seingat zino maktih dah bersaorangan.. selain zino seorang lagi abang sepupu zino iaitu anak mak andak juga pernah tinggal dengan maktih.. tapi dia telah lama kembali menemui pencipta nya...

Rumah lama tu dah tak ada , di robohkan dan telah di bina rumah yg baru oleh kaklong.. masa zino bersekolah di TBS Tampin sekali lagi zino menumpang di rumah Makltih di Tampin.. masa tu Maktih tinggal bersama keluarga kak long anak tunggal maktih.. tapi zino tak lama kat situ ada sesuatu sebab zino terpaksa kluar dan tinggal semula di kampong.. dan terpaksa berulang alik dari kampong ke tampin.. Maktih menangis bila zino terpaksa kluar.. tapi situasi tidak mengizinkan.. sebab kalau duduk sana zino boleh pegi sekolah jalan kaki..

maktih tak kaya harta tapi kaya dengan cucu dan cicit... kalau tak salah zino anak kak long ada 11 dan cicit berganda dari angka tu.. zino pun tak ingat berapa... maktih seorang yg sangat baik hati.. tak suka bercerita yg bukan bukan.. sentiasa tersenyum ... setiap kali raya maktih lah orang pertama yg zino cari selain mak dan ayah zino.. 

tiba tiba subuh semalam adik talipon maklumkan maktih dah tak ada..!!! mau je zino balik segera.. tapi zino perlu ke Shah alam utk menghantar barang kakak yg tertinggal utk ke program BTN seminggu.. bila dah sampai rembau zino call adik..adik kata jenazah sedang di mandikan ketika itu.. ya Allah beri lah aku kesempatan utk menatap wajah maktih buat kali terakhir... setiba nya di kampong zino terus menuju ke rumah maktih.. kata nya jenazah sedang di kapankan.. zino terus masuk... cucu cucu dan cicit maktih bergilir menberikan penghormatan terakhir.. mencium jenazah maktih.. bila mereka nampak zino sampai masing segera memberi laluan.. agaknya masing2 tertanya kenapa agaknya zino sampai lewat.. 

Sebaik menatap wajah maktih yg tenang hati zino tiba2 berasa sebak.. sedih .. air mata mencurah2 keluar.. sedu sedan tidak tertahan lagi.. zino menangis dan terus menangis.. zino tatap wajah maktih .. zino cium wajah yg kaku itu. air mata semakin mencurah... terasa sangat hiba .. kaklong datang mendapatkan zino... membisikan kata2 semangat supaya zino kembali tenang .. sabar dan redha ..kata kaklong maktih tak sakit.. dia pergi dengan tenang dan aman..kaklong ada bersama maktih..  kaklong kata lagi maktih dah maafkan kita semua.. kita semua sayang kan maktih kan... kita doa utk maktih ya.. kita sedekahkan fatihah banyak banyak.... kaklong peluk zino dan zino terus menangis... 

ya.. allah cucuri lah rahmat mu kepada mak sedara zino .. tempatkan lah roh maktih bersama roh orang2 beriman.. amin ya rabbal alamin.. 

al fatihah... 

28 comments:

Kengkawan said...

errrr....
And AK tetiba emo gak..
sabar eh pakngah..
semoga kesudahan Yang baik untuk arwah Di sana..

kasihibu said...

Al fatihah.. Salam takziah buat seluruh ahli keluarga.

vimmi yasmin said...

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

1:2 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين

1:3 الرَّحمـنِ الرَّحِيم

1:4 مَـالِكِ يَوْمِ الدِّين

1:5 إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين

1:6 اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ

1:7 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّين

Transliteration:

Al-Fatiha | 7 verses | The Opening | سورة الفاتحة Sura #1 | Makkah

Bismillāhi r-raḥmāni r-raḥīm
Al ḥamdu lillāhi rabbi l-'ālamīn
Ar raḥmāni r-raḥīm
Māliki yawmi d-dīn
Iyyāka na'budu wa iyyāka nasta'īn
Ihdinā ṣ-ṣirāṭ al-mustaqīm
Ṣirāṭ al-laḏīna an'amta 'alayhim ġayril maġḍūbi 'alayhim walāḍ ḍāllīn

Acik Erna said...

Al Fatihah..semoga mak teh ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..arwah memang baik sangat..cakap pun perlhana..tak ponah dongan mak teh marah2..kalau bercakap sambil senyum dah golak.
toringa maso omak meninggal..mak teh nak tengok jugak..kak loong kato..tak payah la..nanti susah orang ramai..tapi mak teh mintak cucu dio bawak jugak..den nak tengok akak den buek kali terakhir kato e..sedih maso tu.
alhamdulillah masih ado omak ayah dan mak ndak untuk kito jumpo di pagi rayo..

Zareda Norman said...

alfatihah...

-cinta soFiaSafiya- said...

abgzinO,...kalau bab kematian ni memang takleh dapat pisahkan dengan ayaq mata...mcm mana keras pn akhirnyaa pasti membasahi pipi....

untuk makteh, ALFATIHAH kembara ke negeri abadi buat selamnya.....

aNIe said...

Al Fatihah buat arwah Maktih...semoga rohnya ditempatkan bersama orang2 yang disayangi...

Takziah dari anie buat zino...memang benar kalau org itu menyayangi kita...pemergiannya akan amat dirasai....

m.u.l.a.n said...

al-fatihah... moga rohnya dicucuri rahmat..

ibundo said...

cerita zino ni menngingatkan kakpah pada arah maklang adik mak. Dari kecil kakpah banyak bersama dengan maklang. Dah dewasa pun maklang jadi kawan. Sedihnya bila maklang meninggal tiada siapa di sisi nya melainkan anak dan cucunya kerana maklang meninggal jauh di houston. Kpah terasa sungguh akan kehilangannya. Alfatihah untuk arwah maktih zino dan maklang kakpah..

MOKCIK AZWA said...

Salam takziah. semoga rohnya dicucuri rahmat..aminnnn

zino said...

Andak..
terima kasih... pakngah ok..

zino said...

kasihibu
terima kasih...amin

zino said...

vimmi
amin...

zino said...

erna
terasa kehilangan nya....

zino said...

zar
tq

zino said...

cinta sofea
terima kasih... amin

zino said...

anie
betul tu terima kasih...amin

zino said...

mulan
amin..

zino said...

ibundo
al fatihah......

zino said...

azwa..
amin..

MulutPayau said...

Al-Fatihah...semoga rohnya dicucuri rahmat....Takziah utk zino dan keluarga....

ckLah @xiiinam said...

Alfatihah buat Mak Teh Zino...

zino said...

MP
tq

zino said...

cklah
amin..

mamawana said...

Comel nye mak tih. mesti lagi comel masa muda nya. Alfatihah

zino said...

mamawawa
betul tu..

Irfa said...

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

1:2 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين

1:3 الرَّحمـنِ الرَّحِيم

1:4 مَـالِكِ يَوْمِ الدِّين

1:5 إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين

1:6 اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ

1:7 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّين

semoga arwah mak tih dicucuri rahmat..sebak pulak rasa baca en3 ni

zino said...

irfa
amin...