Friday, July 13, 2012

move forward...

Assalamualaikum....

selamat malam semua... semoga anda semua sihat sejahtera.. dan selalu dalam perlindungaNya... ada satu kisah zino nak bincangkan hari ni... kisah ni berlaku petang tadi dan dah berulang juga sebelum ni...apa kisah nya..?

ada lah satu perundingan ni.. katalah perundingan antara A dan B.. perkara ni dah berlarutan agak lama.. tapi tak la lama sangat . dah setahun dua la.. masih tak selesai.. masih buntu.. walaupun telah banyak perkara di persetujui .. ada beberapa perkara yg masih tidak berganjak.. masing masing dengan pendirian yg berbeza... belum lagi bertemu persaimbangan yg mana perjanjian boleh di muktamatkan dan di tangani.. so tadi berlangsung perundiang utk kali yg keberapa entah...

Pihak A ingin menyelesaikan perkara ni dengan segera tak mau lagi ia berterusan sehingga mengganggu perkara lain.. sebelum menjemput pihak B masuk perbincangan dalaman di lakukan.. mencari jalan bagaimana kompromi boleh di ketengahkan dan di tawarka kepada pihak B... yg penting akhirnya berlaku win win situation... akhir nya nampak lah satu jalan keluar utk move forward.. 

Bila pihak B di jemput masuk dan peruniangan di mulakan ... pihak B asyik mengungkit ungkit kisah lama.. kisah silam yg dah jadi sejarah.. dengan bahasa yg agak menyakitkan hati.. seolah2 segala kelewatan perudingan ini tidak boleh di muktamatkan adalah di sebabkan kesilapan di pihak A... langsung tidak menghormati pihak lain ... tidak berpuas hati dalam banyak perkara... perundingan tertangguh lagi...

kalau sikap ini tidak berubah seratus kali lagi berjumpa pun tidak akan kemana... kalau perundingan nak berjaya mesti ada give and take you get some you lose some.. akhirnya pengerusi menangguhkan mesyuarat.. bersedia utk berjumpa lagi bila pihak B bersedia.. zino boleh jangkakan perkara ini akan berlarutan utk satu tempuh lagi... hal hal teknikal zino yg akan uruskan.. 


6 comments:

DrSam said...

Salam. jadi orang tengah pun kadang-kadang boleh pening juga.

lupekanje said...

Rasulullah SAW telah bersabda : “Aku akan menjamin sebuah rumah di dasar surga bagi orang yang meninggalkan debat meskipun dia berada dalam pihak yang benar.” (HR. Abu Dawud dalam Kitab al-Adab, hadits no 4167)

zino said...

Drsam
betul tu...

zino said...

acikk
itu la kami dah bersedia utk meneruskan perbincangan pihak satu lagi masih mahu ungkit cerita lama..

azi said...

En. zino..
Aduh!!!pening, peningggg...saya yang baca pun naik pening....:)

Zareda Norman said...

ikut psikologi,manusia kalau keep blaming other people actually dia nak tutup kesalahan dia.. :-)