Wednesday, July 25, 2012

puasa dulu dulu...

Assalamualaikum...selamat berpuasa semua... dah masuk 5 hari kita berpuasa.. alhamdulilah setakat ni berjalan lancar... bermula dengan dua hari di rumah.. kerana puasa start sabtu.. masing masing cuti... dan dah dua hari bekerja dalam bulan puasa.. dan macam2 aktiviti di jalankan.. semuanya utk meningkatkan amal dan takwa... semuga berterusan sehingga ke akhir Ramahdan.. 

Teringat puasa dolu dolu.. apa lagi masa kat kampong la.. selain dari aktiviti ke masjid setiap malam... zino mengambil peluang utk menambah duit poket dengan berniaga kecil2an... nak tau berniaga apa?? petang petang zino kayuh basikal ke pekan yg lebih kurang 5 km dari rumah , buat apa ke pekan?? beli ketulan ais yg di isi dalam kotak dan di lumatkan dengan abok papan supaya dia tak cair... masa tu mana ada peti ais elektrik pun tak ada.. yg ada kat pekan tu je.. so berniaga air batu sangat la laris.. bila balik air batu tu zino potong ikut saiz sesuai dan di jual dengan harga (kalau tak salah saya) 20 sen.. di bungkus dengan kertas surat kabar je ... kena lah sediakan gergaji nak potong is tu.. gergaji sikit je lepas tu ketuk terpotong la dia... entah sape yg ajar hehe.. untung lumayan.. 100 % hehe.. tapi berapa sen je lah kan hehe.. zaman tu kira lumayan juga lah..

itu siang ... 
malam berniaga lagi... malam nya zino berniaga juga tau sumbat... minta kakak tolong sediakan kuah tau sumbat tu.. zino tukang jual je lah... bahan bahan nya zino beli masa ke pekan siang tadi tu,...seronok juga berniaga ni... selalau nya habis la tau sumbat yg zino jual tu... dapat la sikit duit raya... 

sekarang ni ramai yg berniaga di bazaar ramadhan atau menerima tempahan biskut raya... zino dah jadi tukang tunjuk je lah skill berniaga dulu tak berapa lekat.. hehe so ada sesiapa yg berniaga ke?? 

13 comments:

arahman said...

Syiok meniaga ni kan......makan ais kepai pun best

pB said...

wah otak bisnes tu

~mrs azmi~ said...

gigihnya.. tang kayuh besikal time posa tuuu

Kengkawan said...

ha'a dah lama x tgk abok kayu kat ais tu... ms kecik2 mmg tunggu ais ni.. heheh

Ogy Nordin said...

Wah! sangat nostalgia.. Ogy meniaga biskut tiap2 tahun..

Yunus Badawi said...

Pandai zino berniaga masa kecil dulu ya.

Air batu tu samalah pengalaman kita. Cuma saya ni jadi tukang beli. Seketul memang 20 sen.

zino said...

arahman..
memang best....

zino said...

pB
masa kecik dulu menjadi je.. hehe

zino said...

mrs Azmi..
itu la bila balik kampong ingat kembali benda2 yg di buat tu... jauh njuga rupa nya berbasikal dulu hehe

zino said...

andak
sekarang tak guna lagi dah abok papan tu hehe

zino said...

ogy
ok la tu.. hehe

zino said...

Yunus Badawi
bila dah besar dah tak pandai.. hehe

Kak yon said...

masa kecik puasa bukan tunggu nak makan..tapi tunggu air sirap selasih sejuk dari air batu yang di salut abok papan..hehe