Thursday, February 14, 2013

Ole ole Bandung .. Kisah 3

Assalamualaikum...

kepada yg ternanti nantikan kisah ole ole Bandung seterusnya... jom baca kisah makan makan di Bandung.. dulu sebelum ke sana ada cerita cerita yg zino dengar cara masak orang Indon ni tak sama dengan Malaysia katanya tak sama dengan selera kita.. so utk mengelakkan keadaan yg tak di ingini terutama takut adik tak berselera utk makan kami pun standby beberapa bungkus megi.. adik tu kan memilih  bila bab makan ni...

Dibandung ada dua jenis masakan yg di syorkan.. ke dua2 ni famous di kalangan pelancong Malaysia,ia itu  Masakan Sunda dan Padang.. kat Malaysia pun mudah nak cari nasi Padang ni.. agaknya kalau ke Padang Sumatra sana lebih meriah dengan masakan ni.. Dalam lawatan singkat kami ke Bandung kami berpeluang untuk merasa kedua dua jenis masakan ni.. di Restoren berlainan.. semua nya atas cadangan Supir, kalau nak harap kami cari sendiri alamat tak jumpa la.. makan je di mana mana gerai yg kami jumpa tu.. Oleh kerana 80% penduduk Bandung ni Muslim maka senang nak dapat makanan halal..

ada satu restoren tu siap makan bersila lagi macam kita makan kat rumah tu.. menambah selera.. apa saja yg di hidang licin.. ikan kaloi merupakan menu utama di Restoren Sunda kat sana di kenali sebagai ikan Gurame.. sama ada di goreng atau apa2 jenis masakan yg kita nak.. ikan Patin pula yg paling murah kat sini... cuma keliru sikit bila membaca nama2 dalam menu tu.. ada nama2 yg membuat adik ketawa bila membaca nya..  

cerita banyak pun tak guna jom kita tengok gambar2 nya.. rasa nya gambar2 ni tak ikut turutan.. dan ada juga gambar yg tak nampak hidangan pun.. hehe



masakan pertama yg kami rasa semasa breakfirst di Pasar baru.. menu yg di sediakan beserta dengan nasi...alang yg oder mee soto pun dapat nasi.. mem nak makan sup tulang je dapat juga nasi.. yg betul2 oder nasi zino dengan adik je.. minta nasi goreng

.


supir syorkan kami sarapan di sini.. masa sarapan tak banyak gerai yg buka dia orang sedang buat persiapan utk hidangan lunch.. orang sini tak ambil breakfirst ke? atau masa ni kedai2 di pasar Baru belum buka so masih tak ada pelanggan utk di hidang breskfirst..


masa kami makan tu kami nampak peniaga tu membawa satu hidangan panas yg berasap.. kata nya ikan bakar tapi asap yg kluar tu berkepol kepol...


ini hidangan nasi Padang, masa kami lunch di hari kedua selepas turun dari kawah gunung berapi tu... tred nasi padang ni tak payah nak oder oder dia akan letak makanan penuh satu meja.. makan je apa yg kita nak yg tak nak makan tak perlu usik.. kalau tak nanti di kira kita dah makan dan akan di kira.. kat KL pun ada nasi Padang ni kan so tak le pelik sangat .. cuma masakan Padang ni dah sejuk la tapi bila dah lapar tu licin juga..


lagi gambar nasi Padang..yg bukan di padang..


gambar ni masa kami menunggu dinner di sebuah restoren Sunda, nama pun menggerunkan kedai belacan.. bila cari2 gambar lain rupanya gambar hidangan kami tak tangkap gambar pun leka berbual dengan Pak Sagi yg kebetulan datang ke kedai sama membawa keluarga lain juga dari Malaysia.. masa kami sampai tu masih kosong lagi mudah utk parking kereta , tapi sekejap tu satu2 group yg masuk sekejap je restoren tu dah penuh.. 


yg sempat di tangkap gambar adik menunjukkan kambing gulai yg di oder nya.. adik oder nasi kambing gulai so dia dapat semangkuk gulai kambing dan nasi putih.. utk dia sorang je hehe


tempat ni kami lunch hari pertama.. nama restoren tak ingat hehe yg di tulis tu makna nya selamat datang dalam bahasa sunda.. kalau tak pasti cer buka kamus Sunda.. hehe tapi lunch kami agak lewat dah jam 3.00 baru nak lunch.. belum check in lagi masa ni.. tapi gambar makanan tak tangkap , gambar duduk bersila pun tak tangkap.. nak tau kenapa cer tengok gambar kat bawah ni...


budak ni mengamuk sakan bila di kejut dari tidu masa sampai ke restoren ni.. maklum la semalaman tak tidu2.. jam 1.00 pagi ke rumah along, nak minta along hantar sampai ke  airport, lepas tu terus tak tidu sampai ke Bandung.. ada peluang je dia terus lelap.. kemuncak kemengantukkan bila kami sampai ke restoren tu.. dari turun tu mengamuk sakan hehe terus lupa nak tangkap gambar hehe


gerun tak bila tengok kedai belacan ni hehe..



ini Restoren ahkir kami singgah sebelum balik , sebelum makan adik dah kata bagus.. hehe dan memang sedap pun dengan harga berpatutan.. kali ni bila kami jemput Pak supir makan sekali dia kata kenyang lagi.. maklum la kami lunch awal.. ada ikan ada itik ada ayam...


dalam menu tak jumpa itek pun dia orang panggil bebek.. kalau sup ekor dia orang panggil sup buntut .. buat adik ketawa bila baca...


lepas makan semua tu licin hehe


keadaan di dalam restoren alang panggil restoren bambu.. nama sebenar sorang pun tak ingat hehe

pendek kata masakan Sunda dan Padang boleh di terima tekak orang Malaysia, di mana saja restoren yg kami masuk di penuhi oleh rakyat Malaysia...

9 comments:

m.u.l.a.n said...

nak nya pi lagi kalo diizinkan... makan2 yg best kan..

nadz said...

Salam Kenal,
Assallamualaikum,
Mama nadz belum pernah ke Bandung jadi N3 ini memberi beberapa tips pada mama nadz nanti. Terima kasih. Kemana saja kita pergi, mana mungkin kita lupa masakan Malaysia..sedap.

Amin A. R said...

kena biasakan diri dengan makanan padang ler gini sebelom ke sana...hehe

zino said...

Mulan
Kalau ada peluang memang nak kesana lagi hehe

zino said...

Nadz
Salam kenal refer juga entri sebelum ni utk maklumat supir

zino said...

Amin
Elok sangat tu nanti tak ada la terkejut hehe

azi said...

Terima kasih sudi kongsi info yang berguna ni...buat panduan bila kesana nanti...


p/s saya ni pun tekak macam adik, memilih makan...selalu berjln negara orang memang susah..tapi kat Indo sana, rasa boleh kot...nanpak sedap semua makanan dia.

zino said...

Azi

Mulanya kami pun risau juga takut adik tak berselera dengan masakan orang sana tapi alhamdulilah masakan di Bandung lulus

Irfa said...

mmg meriah acara mkn2nya.nk tanya,konsep mkn ala padang tu..smua mknan di hidang dn kita cuma pilih yg nk mkn je.adakah yg kita x pilih tu akan di hidang pd plggan lain?