Sunday, December 11, 2016

percutian ke Pulau Mutiara.. episod ke empat...

assalamualaikum...

apa beza KL dengan PP.. pandangan sepintas lalu.. dari kaca mata pelancong..

1.0 Di KL terdapat ramai gelandangan pengemis dan sebagainya.. tapi di PP saya tak jumpa kehadiran ketara mereka ni.. ada lah sorang dua je..

2.0 Tandas awam percuma di tengah bandar dan bersih.. jauh berbeza dengan tandas yg saya masuk di satu lokasi di KL ..(tempat rahsia)  walaupun perut meronta2 .. tapi keadaan tandas yg sedemikian rupa membuat kan operasi terbantut.. hehe

3.0 badan penggalak  pelancongan mempunyai banyak idea .. supaya PP sentiasa di kunjongi pelancong luar dan dalam. sehingga roti canai pun masuk dalam kelender pelancongan..  cendol pun terkenal ke seluruh dunia.. KL ada ke benda2 ni atau jenama makanan yg menjadi sebutan yg boleh di banggakan. entah saya tak tau

4.0 satu lapuran yg di baca kadar pengangguran paling rendah di PP.. di mana ada usaha di situ ada rezeki.. bagaimana statistik di KL.. bilangan gelandangan yg tinggi di KL boleh tak di kait dengan isu pengganguran.

5.0 pemuliharaan dan pemulihan bangunan lama giat di lakukan. satu bandar di istiharkan sebagai bandar warisan. premis di urus dan diguna dengan pelbagai kegiatan ekonomi. seperti  hotel restoren kedai jualan dan pelbagai kegunaan lain. KL pun sedang giat memelihara bangunan lama. tapi bilangan mungkin berbezz

6.0 di PP banyak peluang pekerjaan utk penduduk tempatan. penarik beca pun sudah menjanjikan satu sumber pendapatan. jika rajin berusaha. di KL mereka ada aktiviti yg berbeza...

7.0 dll.. kalau ada yg nak tambah silakan.. mungkin ada di KL tak ada di PP..

roti canai terbaik ada di sini... memula saya ingat mesti restoren besar yg berhawa dingin. 

penarik beca bersedia utk berkhidmat kepada pelancong.

katanya cendol terbaik di PP.. ia di masukkan dalam peta pelancong membuatkan semua yg datang ke PP mencari nya..

aktiviti melancong menggunakan basikal atau beca yg boleh di kayuh berempat sekali hanya ada di PP.

beratur panjang semata2 nak merasa cendol yg di kata terbaik di PP.. benda2 macam ni menjadi agenda setiap pengunjung yg datang.. datang PP mesti makan cendol di sini.. 

tempat ni secara kebetulan kami jumpa. hajat hati nak ke jetty utk mengambil gambar.. tetiba kami sampai ke satu jetty yg meriah dengan jualan cenderahati kepada pengunjung.. 

kalau rajin berusaha... 
rezeki tetap ada 


SEKIAN


2 comments:

Kakcik Nur said...

Begitupun ramai yang tak tahu apa2 tentang Pulau Pinang, memfitnah sesuka hati meski tak pernah sampai walau sekali...hehehe

zino said...

yg dah sampai je boleh buat penilaian... nanti musim durian nak datang lagi sana hehe