Sunday, December 27, 2020

CEP 21

CEP 21

Pindah lagi dan naik pangkat lagi. 

Belum sempat nak mahir dengan kerja kerja di Jabatan Bangunan abah mendapat kenaikkan pangkat dan berpindah lagi. Bila dah ada pengalaman berpindah sekali , untuk pindak buat kali kedua tidak menjadi masaalah. Kalau dulu , untuk berpindah buat pertama kali, perasaan bercampur baur, tapi arahan berpindah untuk kali kedua ni abah teruja sangat nak ke sana. Pertama sebab akan menjawat jawatan timbalan pengarah kot, ke dua ini buat pertama kali nya abah bakal ada PA ( mungkin kena buat satu episod pasal PA2  abah kot setuju tak? ) dan ada driver hehe. 

Kali ini abah berpindah ke Jabatan pengangkutan Bandar, JPB jabatan ini bertanggong jawab, untuk menyediakan kemudahan infrastruktur bagi menyokong pengangkutan awam, saperti menyediakan tempat menunggu bas ( bas stop) , laluan berbumbung ke stesyen LRT , monorail atau kommuter, menyediakan dan mengawal pengurusan sistem lampu isyarat , menyediakan tempat letak kereta dan motosikal dan membuat kutipan tempat letak kereta ( tapi sekarang kabar nya kutipan telah berpindah ke jabatan lain) menyelaras dan mengawal kelajuan trafik di kawasan perumahan, dan laluan berisiko, membina perabut jalan, menyelaras sistem bas bandar ( percuma utk komuter) utk laluan tertentu, dan banyak lagi lah.. Semua bidang tugas ni pun baru buat abah. Banyak yang abah belajar di jabatan ni dan banyak juga pengalaman yang nak abah kongsi kan semasa di sini. Pengalaman bersemuka dengan gangster pun ada hehe.. 

Jika di jabatan dulu kita yang memerhati kerja kontraktor , kita yang menegur jika kontraktor melakukan apa apa kesilapan, tapi di JPB, kita yang menjadi perhatian. Bila timbul sesuatu isu , aduan orang ramai yang datang ke jabatan abah memang banyak, dan kalau di kumpulkan boleh di buat sebuah novel hehe.. orang awam mahu kan perkhidmatan terbaik sepanjang masa, orang awam bijak pandai semua. Segala benda dia orang nak komplain, mereka ni raja di ibu kota, jalan jem dia komlian, tak dapat parking dia komplain, kena saman dia komplain, kereta kena tarik dia komplain hehe.. kita pegawai awam ni semua kuli yang mesti dengar cakap mereka. Memang mencabar bertugas di jabatan ni.. Tapi abah seronok, tambahan kami mempunyai bos yang sangat baik, sangat berpengetahuan dan berpengalaman dan pengurusan sistem pengangkutan bandar . Bos yang tak reti nak marah hehe walau pun dia selalu mendapat tempias marah bos bos besar. Kadang kadang orang ramai tak mengadu direct dengan kami, mereka cari DB terus. Maklum lah customer is always right. Kami menganggap semua pengguna jalan raya ada pelanggan kami hehe , termasuk lah anda yg membaca ni hehe ( kalau stay atau bekerja di pusat bandar la hehe) 

Kebetulaan semasa kami masuk ke jabatan ini, pengarah sedia ada sudah hampir nak bersara, rasa nya sebulan dua lepas kami masuk dia bersara. Dan timbalan pengarah sedia ada juga dua dua di pindahkan ke jabatan lain, ( sebab kami masuk) . Apabila pengarah bersara hujung tahun tu , kami masih tak ada pengarah, sedangkan kami berdua ( timbalan pengarah) masing masing belum ada pengalaman di jabatan ini. So siapa yang layak nak pangku jawatan pengarah ni hehe.. ( ini perbincangan kami berdua la) . Rupa2 nya dalam masa yang sama salah seorang yang telah menjadi timbalan di jabatan ini dulu, yang sepatutnya berpindah ke jabatan abah dulu, membuat representasi dengan pihak pengurusan atasan supaya dia di pilih untuk kekal di jabatan ini, dan menerajui jabatan ini. Bintang dia cerah, akhirnya beliau di lantik memangku dan seterus nya menjadi pengarah. So dengan dia lah kami banyak belajar selok belok pengurusan pengangutan bandar ni. Terima kasih doktor. 

Bersambung....

No comments: