Sunday, December 27, 2020

CEP 25

 CEP 25


Struktur iklan gergasi tumbang.


Pada satu ketika dulu kecoh satu Malaysia setiap hari di bincangkan di akhbar akhbar tempatan apabila sebuah struktur iklan tumbang di Segambut. Masa tu rasa nya belum ada facebook, Kejadian sebuah struktur iklan gergasi satu tiang (unipole) tumbang di jalan Segambut menghempap sebuah bas sekolah. Hanya kebetulan pada masa itu tiada murid di dalam bas tersebut. 


Banyak lah kajian di buat oleh perbagai NGO dan jurutera2 perunding struktur di luar dan para akademik di Universiti mencari pelbagai  kemungkinan punca yang menyebabkan struktur itu tumbang. Beberapa jurutera telah membuat analisa pengunduran ( reverse analysis) dan membuktikan struktur yang di bina tidak cukup kuat utk menampung beban angin. (under design). 


Kerja kerja membina struktur di lakukan pihak pemain industri iklan , mereka yang bertanggungjawab untuk memastikan struktur yang di bina selamat dan tidak merbahayakan orang ramai dan kukoh utk berhadapan dengan sebarang keadaan . Mereka yang melantik kontraktor untuk reka dan bina ( design n build) .


Semua struktur yang di bina di pusat bandar perlu mendapat kelulusan PBT. Selepas kejadian ini sebuah jawatankuasa di tubuhkan terdiri dari pelbagai jabatan utk membuat penilaian dan meluluskan setiap permohonan. ( sebelum ni di handle satu jabatan sahaja) abah di jemput sebagai wakil jabatan teknikal , utk membuat penilaian teknikal sebelum mencadangkan sebarang syor. Abah juga di minta menyediakan satu garis panduan teknikal utk di patuhi semua jurutera perunding semasa kerja rekabentuk dan pembinaan. ( masih di guna pakai  lagi ke?) .


Akibat kejadian tersebut cabinet membuat keputusan struktur unipole tidak di benarkan lagi di dirikan. Tak sampai setahun selepas kejadian tersebut tetiba naik sebuah struktur iklan gergasi ( haram) di atas bukit di dalam kawasan bangunan kerajaan. Apabila di siasat di lapurkan pembinaan struktur mendapat kelulusan VVIP. sedangkan larangan cabinet masih belum di tarik balik. Kejadian ini sangat kritikal dan perlu di tangai dengan teliti kerana melibatkan ramai pihak yang berpengaruh. Tapi akhir nya struktur itu telah di robohkan secara sukareka oleh pihak terbabit kerana gagal membuktikan pembinaan tersebut mendapat kebenaran kabinet . isu ini oun dulu kecoh di lapurkan di akhbar akhbar.


Bersambung....

No comments: